Tinerii, slab pregătiţi pentru viaţa profesională
85% dintre absolvenţii de universitate din ţară nu se simt pregătiţi pentru viaţa profesională, iar jumătate dintre studenţii români îşi doresc o slujbă într-o multinaţională, se arată în raportul `Primii paşi pe piaţa muncii 2018”, studiu la care au participat aproape 6.000 de studenţi şi absolvenţi de facultate, realizat de Deloitte România. Când vine vorba de a se reloca în străinătate, puţin peste 50% s-ar muta în altă ţară.
Potrivit studiului, trei din patru studenţi români doresc să-şi continue educaţia postuniversitară, comparativ cu doi din cinci în Europa Centrală şi de Est. Cercetarea descrie opiniile despre carieră, viaţă şi educaţie a peste 5.700 de studenţi şi absolvenţi de facultate de la universităţile de prestigiu din 14 ţări din regiune. Doar 15,6% dintre „millennials” sunt de părere că absolvenţii de universitate din ţară sunt pregătiţi pentru viaţa profesională, iar 75% dintre studenţii români îşi doresc să-şi continue educaţia postuniversitară, comparativ cu 39% în Europa Centrală şi de Est.
Aproape 50% dintre respondenţii români privesc educaţia ca pe una dintre cele mai importante valori în viaţă, se mai arată în raport.
Același studiu relevă faptul că atunci când vine vorba de experienţa în muncă, cele mai selectate de către studenţii români au fost voluntariatul şi posturile sau internshipurile legate de domeniul în care studiază (57%). 90% dintre studenţi consideră că internshipurile oferă experienţe utile.
„Studenţii români nu se simt pregătiţi să înceapă o carieră profesională, întrucât consideră că educaţia primită nu îi ajută să răspundă provocărilor pe care le vor experimenta, iar acest fapt se poate vedea şi în practică. Este esenţial ca mediul de afaceri şi cel academic să lucreze împreună cu studenţii pentru a înţelege de unde provine această insatisfacţie. Este important să facem legătura dintre cele două lumi funcţională astfel încât tinerii să se simtă mai pregătiţi pentru muncă”, a declarat Alexandra Iorgulescu, director de resurse umane la Deloitte România.
În ceea ce privește priorităţile, tinerii plasează pe primele locuri sănătatea şi familia, urmate de educaţie (49,6%) şi muncă (46,6%).
„Tinerii îşi doresc să facă parte din organizaţii conduse democratic, unde munca lor este apreciată, opiniile lor contează şi unde pot face diferenţa. Angajatorii care reuşesc să creeze acest context vor câştiga loialitatea şi dedicaţia angajaţilor tineri şi talentaţi”, a adăugat Iorgulescu.
Potrivit cercetării, aproape jumătate dintre respondenţii români ar prefera să lucreze într-o corporaţie (43,6%) şi doar 17,3% să aibă propria lor afacere.
Similar colegilor lor din alte ţări, atunci când îşi aleg locul de muncă, tinerii români preţuiesc, mai întâi de toate, oportunitatea de a se dezvolta şi de a dobândi competenţe noi (59,7%). Deşi un salariu atractiv se situează pe locul al doilea, acest criteriu a fost selectat de numai 10,4%. Aproape jumătate dintre tinerii români (46,8%) îşi doresc să fie experţi în domeniile în care activează, în timp ce 35,6% urmăresc să deţină poziţii manageriale în viitor. Majoritatea respondenţilor visează să lucreze într-o corporaţie (43,6%) şi doar 17,3% să aibă propria lor afacere, menţionează documentul citat.
Când vine vorba de salarii, tinerii din România apreciază mai mult oportunitatea de a lucra decât veniturile, întrucât numai 17,4% au spus că doresc să câştige mai mult de 3.500 de lei. Doar 8,1% îşi propun să câştige peste 4.500 de lei, mulţi dintre aceştia fiind bărbaţi care își planifică să devină manageri.
Cât privește flexibilitatea de a se reloca în străinătate, puţin peste 50% s-ar muta în altă ţară, uşor sub media regională (56%). Rezultatul este destul de surprinzător, conform documentului, în contextul în care doar 7,1% dintre participanţii la studiu consideră că situaţia economică este pozitivă.