Totul pe internet: muncă, divertisment, facturi, cumpărături

Data: 12 Noiembrie 2020

Pandemia de COVID-19 i-a determinat pe mulți români să-și mute activitățile pe internet, fie că e vorba de profesie, de școală, de cumpărături și plata facturilor sau de petrecerea timpului liber. Trei sferturi dintre români folosesc zilnic internetul, iar potrivit unei cercetări, aproape jumătate au făcut cumpărături on-line în ultima săptămână, un sfert lucrează sau participă la cursuri pe internet, iar 60% ascultă muzică sau vizionează filme on-line. 

Trei sferturi dintre români folosesc zilnic sau aproape zilnic internetul, conform datelor unui sondaj al Centrului de Sociologie Urbană şi Regională, prezentate recent de Andrei Tiut, sociolog CURS. Potrivit acestuia, la întrebarea „Ce fel de internet au românii?”, răspunsul a fost multiplu: 55% au internet mobil, 41% de mare viteză acasă, 15% la birou, 10% de mică viteză, iar 9% nu ştiu ce fel de acces au, dar ştiu că au. Întrebaţi cât de des îl folosesc, 76% dintre respondenţi au spus că zilnic sau aproape zilnic. În ceea ce privește activitățile preferate ale românilor în mediul on-line, opt din zece români (83%) accesează rețelele sociale, în timp ce aproape trei sferturi (73%) comunică prin schimbul de e-mailuri, arată studiul Reveal Marketing Research.

Conform cercetării, peste jumătate dintre români (55%) citesc publicaţii de ştiri atunci când petrec timp pe internet. Site-urile de ştiri, reviste şi ziare sunt preferate de pensionari într-o proporţie de 76%, alături de maturii fără partener - 60%.

De asemenea, 43% din totalul respondenţilor afirmă că au făcut cumpărături on-line în ultima săptămână, iar aproape jumătate dintre români (45%) realizează plata facturilor sau a altor cheltuieli pe internet, dar şi că mai mult de jumătate dintre seniorii pensionari (54%) au optat pentru plăţile on-line. În acelaşi timp, aplicaţiile bancare on-line sunt, în special, accesate de tinerii profesionişti (45%) şi de familiile moderne (48%).

În ceea ce priveşte divertismentul şi timpul liber, 69% dintre mileniali şi 61% dintre tinerii profesionişti ascultă muzică pe internet, iar 59% dintre familiile moderne au aceeaşi activitate într-o săptămână. Din categoria pensionarilor, patru din zece persoane fac acest lucru. Totodată, vizionarea filmelor, a programelor TV sau a canalelor de streaming video se află printre activităţile recurente ale românilor pe internet. Astfel, milenialii şi tinerii profesionişti declară în cea mai mare măsură că desfăşoară această activitate (61%, respectiv 73%), în timp ce familiile tradiţionale înregistrează o pondere mai redusă la acest capitol, de 39%.

Lucrul de acasă sau învăţatul sunt activităţi desfăşurate pe internet de peste un sfert (26%) dintre români, iar peste o treime dintre mileniali participă la cursuri on-line, mai reiese din rezultatele cercetării de specialitate.

(Cristina Zamfirescu)