Trabantul revine în varianta electrică
Între 17 şi 27 septembrie va avea loc un eveniment mult aşteptat, Salonul Auto Frankfurt 2009, „marele bal european al producătorilor auto“, după cum se mândresc germanii. Anul acesta se va desfăşura sub sloganul „A Moving Experience“ şi va pune accentul pe inovaţiile din domeniul maşinilor electrice. Printre noutăţi se numără ultima versiune a Trabantului, de această dată echipat cu panouri solare pe capotă, cu minimum de dotări, dar foarte eficient din punct de vedere ecologic şi economic. Mândria Germaniei de Est, Trabantul a fost produs până în 1991, ultimul model care a părăsit poarta fabricii din Zwickau fiind unul „roz, fabricat dintr-un amestec de plastic, hârtie şi fibre de bumbac“.
Una dintre atracţiile principale din acest an de la salonul auto de la Frankfurt va fi, fără îndoială, modelul electric de Trabant anunţat de germanii de la Herpa, deţinătorii drepturilor de utilizare comercială a denumirii începând cu anul 2007. Interesul vădit pentru o nouă versiune a Trabantului este reliefat şi de un sondaj, în urma căruia, 93% dintre cele 11.500 de persoane chestionate au susţinut ideea creării unui Trabant modern, mulţi declarându-se dispuşi să îl achiziţioneze, susţine IndiKar, firmă al cărei domeniu de activitate este reprezentat de dezvoltarea prototipurilor şi care s-a implicat în realizarea prototipului electric alături de IAV Automotive Engineering, o companie berlineză specializată în producţia de sisteme electrice complexe. La o lună distanţă de deschiderea oficială a salonului auto, presa germană se arată extrem de interesată de viitorul model de Trabant. „Salonul de la Frankfurt este un fel de mare bal european al producătorilor auto. Există însă şansa ca în acest an, din bal, salonul de la Frankfurt să se transforme într-un câmp al miracolelor. S-a reîntors, doamnelor şi domnilor! A înviat Trabantul!“, scrie publicaţia germană „Deutsche Welle“. Trabantul NT, cu panouri solare pe capotă Noul prototip, produs şi expus de compania germană Herpa Miniaturmodelle GmbH, care şi-a propus prezentarea unei versiuni de serie a noului Trabant în 2012, va fi electric şi va fi prevăzut cu panouri solare, ce vor fi instalate pe capotă. Reprezentantul Herpa, Daniel Stiegler, a menţionat că noul Trabant nu va semăna cu vechiul model, va fi stilizat şi va fi dotat cu minimul de accesorii: conexiune pentru telefonul mobil, iPhone şi navigaţie prin satelit. „Maşina originală era mică şi vrednică de dispreţ. Acum avem un e-Trabant, ecologic şi economic. Noul Trabi va fi o maşină plină de stil care va avea în spate istoria modelului. Va fi electric deoarece acesta este ultimul trend în industrie“, a declarat, pentru presa germană, Daniel Stiegler. Versiunea stilizată a Trabantului va putea circula 160 km cu o singură încărcare. Producătorii nu au scos însă nici un cuvânt despre preţul maşinii, care „va fi simplă, dar elegantă, va cântări puţin şi va fi uşor de întreţinut“. Herpa şi-a manifestat interesul faţă de resuscitarea micuţului automobil încă din 2007, dată la care se aniversau 50 de ani de la primul Trabant fabricat. În urmă cu doi ani, compania, care produce modele în miniatură, a prezentat, la acelaşi salon auto de la Frankfurt, un design tradiţional, cele 1.500 de modele în miniatură al maşinii germane urmând atunci să-şi găsească un producător. Măgarul din carton Ultimul Trabant a ieşit pe poarta fabricii în 1991 şi era un model roz, fabricat dintr-un amestec de plastic, hârtie şi fibre de bumbac. În cei 34 de ani de existenţă au fost produse, la Zwickau, actualul land Saxonia din fosta RDG, trei milioane de exemplare. „În ciuda calităţii sale îndoielnice, Trabantul devenise un membru îndrăgit al familiei est-europene. Ca unui soi de măgar modern, Trabantului trebuia să-i vorbeşti, să-l alinţi şi să-l mângâi pentru a-i urni roţile“, scrie publicaţia „DW“. Nu doar străzile germane erau împânzite de cutiile din carton, românii nefiind străini de „performanţele“ unei maşini care părea că merge mai bine la deal, decât la vale. Astăzi maşina germană este achiziţionată de tot mai mulţi români pentru a fi recondiţionată, „upgradată“ şi plimbată la parade. Ataşamentul faţă de Trabant i-a determinat pe nemţi să se organizeze în nu mai puţin de 120 de cluburi de colecţionari care în fiecare an sărbătoresc la Zwickau, oraşul care găzduieşte fosta uzină Trabant. Astfel că, dacă se va dovedi fiabilă, iar spusele producătorilor se vor adeveri întocmai, noul Trabant nu va duce lipsă de cumpărători. „Satelitul“ Germaniei de Est, lansat în 1957 La câteva zile după lansarea pe orbită a satelitului sovietic Sputnik, în anul de graţie 1957, germanii îşi lansau propriul „tovarăş de drum“, însă nu în spaţiu, ci pe drumurile publice - Trabantul. Automobilul cu linii simpliste avea caroseria din duroplast, un fel de melanj între răşina fenolică şi o anume fibră, prea puţin biodegradabil, asta pentru că oţelul nu era deloc accesibil la acea vreme. Numele de „Trabant“ P50 (P vine de la maşina de pasageri, iar 50 este capacitatea cilindrică - 500 cm3) reprezintă, pe de o parte, „tovarăş al omului“, iar pe de altă parte aminteşte, cum spuneam mai sus, de lansarea primului satelit artificial al Pământului - Sputnik, cu puţin înaintea începerii producţiei de preserie. La această maşină se întâlneşte pentru prima dată motorul răcit forţat cu aer - un motor în doi timpi, cu doi cilindri de 18 CP. Motorul, transmisia, direcţia şi suspensiile din faţă erau montate pe o ramă detaşabilă, ce putea fi desprinsă prin desfacerea a şase şuruburi, lăsând astfel accesul liber la toate componentele. Modelul P50, considerat la vremea respectivă fiabil şi ale cărui costuri de întreţinere erau mici, a fost construit în versiuni berlină, break şi van între 1957 şi 1962, în aproximativ 132.000 de exemplare. Au urmat apoi modele noi, mai confortabile, P50/1 (500 cm3, 18 CP), P50/2 (500 cm3, 20 CP) şi, în 1962, s-a ajuns la modelul P60. 601, modelul cel mai cunoscut de Trabant De-a lungul timpului, „tovarăşul“ a suferit mai multe modificări: în anul 1964 s-a ajuns la o caroserie complet nouă, denumită P601, care menţinea proiectul iniţial, însă era mult mai spaţioasă, iar în 1966 la o ediţie „de lux“. Trei ani mai târziu a apărut o versiune de motor de 600 de cm3 şi 26 CP. Modificările la motor i-au permis să funcţioneze cu mai puţin ulei amestecat cu benzină, frânele perfecţionate, iar instalaţia electrică a trecut de la 6V la 12V. Căderea Zidului Berlinului a dus şi la scăderea dramatică a vânzărilor modelelor 601 şi 1.1. Ultimul Trabant P601 a părăsit banda de fabricaţie din Zwickau la 25 iulie 1990. Pe 30 aprilie 1991, ultimul Trabant, de această dată un 1.1, a ieşit pe poarta uzinei spre a se îndrepta spre Muzeul autoturismului „August Horch Zwickau“. Uzina de la Zwickau a produs aproximativ 2,2 milioane de maşini Trabant 601, cel mai cunoscut model, în perioada cuprinsă între 1964 şi mijlocul anilor 1980. Maşina avea o viteză maximă de 100 de kilometri pe oră, iar clienţii nu puteau să-şi aleagă culoarea pe care o doreau. În semn de recunoaştere şi apreciere a acestei maşini, Trabantul a fost ales „Maşina anului 1989“ în Germania de Vest. La data de 1 ianuarie 2007, în Germania era în circulaţie un număr de 52.000 de maşini Trabant, în scădere cu 10 procente comparativ cu anul precedent. Salonul auto de la Frankfurt, cel mai mare din Europa Între 17 şi 27 septembrie va avea loc Salonul Auto Frankfurt 2009, desfăşurat sub sloganul „A Moving Experience“ şi care va pune accentul pe inovaţiile din domeniul maşinilor electrice. Târgul Internaţional Auto de la Frankfurt, organizat de Asociaţia producătorilor auto germani (VDA), reuneşte principalii producători mondiali de automobile şi piese de schimb, la ediţia din anul acesta fiind aşteptaţi peste o mie de expozanţi. Din anul 1992 showul este împărţit pe două secţiuni, în anii cu soţ, la Hanovra, sunt prezentate autoturismele comerciale, iar în ceilalţi ani, la Frankfurt, sunt prezentate publicului larg vehiculele de pasageri (inclusiv motociclete). În anul 2005, la Frankfurt a fost aproape un milion de vizitatori, interesul foarte mare pentru acest târg fiind dat şi de faptul că marii producători îşi lansează, cu această ocazie, noutăţile. De exemplu, în 2005, Dacia a prezentat, în premieră mondială, versiunea diesel a modelului Logan. În 2007, salonul auto, dedicat autovehiculelor hibride cu scopul de a reduce emisiile poluante, a prezentat 128 de premiere auto, dintre care 88 de premiere mondiale. Au putut fi admirate automobilele germane BMW Seria 7 Hydrogen, Opel Zafira CNG, VW Passat BlueMotion şi Mercedes E300 BlueTec, dar şi Kia Creed, cu un motor Diesel îmbunătăţit care reduce emisiile de gaze cu 37% faţă de modelul vechi. Şi an acest an, peste o mie de expozanţi din peste 40 de ţări îşi vor prezenta modelele într-un spaţiu de peste 200 de mii de metri pătraţi, producătorii prezentându-şi noutăţile în materie de autoturisme electrice. Printre altele, sunt aşteptate trei modele electrice marca Ranault, BMW vine cu un „supercar ecologic“, soluţia BMW pentru problemele legate de emisiile de CO2 ale automobilelor, iar Mercedes va prezenta, în premieră mondială, varianta break a actualului E-Klasse.