Training ASCOR la Miclăuşeni: Lecţia din urma fiecărei experienţe

Data: 22 Septembrie 2016

A învăţa pe cineva un lucru nou este dificil, dar a pregăti pe cineva, a-l face să fie convins, pentru ca mai apoi să poată să înveţe şi pe alţii ceea ce ştie este şi mai dificil, dar şi îmbucurător în acelaşi timp.  Tinerii din ATOR şi ASCOR se pregătesc pentru a putea împărtăşi copiilor şi tinerilor cu care interacţionează şi cu care desfăşoară activităţi noţiuni de comunicare şi de public speaking, dar şi noţiuni organizaţionale.

Cum să te formezi pe tine însuţi pentru ca apoi să poţi forma pe altcineva, ce se ascunde în spatele unui training bun de formare, ce cunoştinţe ar trebui să stăpânească trainerul şi care dintre tehnici sunt cele mai potrivite pentru transmiterea diferitelor tipuri de informaţii, şi, totodată, pentru a forma deprinderi? Aceste lucruri au fost abordate de 20 dintre tinerii asociaţiilor noastre, care au participat la un training de „formare de formatori“, susţinut de domnul Cristian Neguţ, asociat, trainer şi consultant al Learning Ecosystem. Activitatea a avut loc în Castelul Sturdza de la Miclăuşeni şi a fost finanţat de Ministerul Tineretului şi Sportului, prin intermediul proiectului „Empower Youth! Learn. Teach. Act!“ al ASCOR Iaşi.

În cele două zile de lucru am observat cât de complex este procesul de învăţare şi cât de necesar este să fie urmat cu multă grijă şi responsabilitate. Din orice experienţă putem învăţa foarte mult, în special dacă ştim cum să controlăm procesul de după experienţă. În acest proces noi recapitulăm ce s-a întâmplat, care au fost momentele-cheie pe care le analizăm pentru a vedea ce a făcut ca noi să acţionăm într-un fel sau altul, apoi vedem cum putem generaliza şi asocia această „lecţie“ cu alte momente asemănătoare din viaţă şi, în final, cum putem aplica lecţia învăţată la experienţele ce vor urma. Experienţa dobândită în urma participării la un training este diferită de cea dobândită la şcoală pentru că, în primul rând, participanţii vin de bunăvoie, dornici să-şi dezvolte competenţele pe o anumită temă: lucru în echipă, voluntariat, management de proiect şi multe altele. Pe de altă parte, participanţii se implică activ la formularea noţiunilor de bază ale teoriei şi la formularea concluziilor. Trainerul este cel care conduce şi asistă participantul în propriu proces de învăţare. Nu vine să îi prezinte informaţii pe care participantul ar trebui să le memoreze, ci îi oferă cadrul ca el să gândească, să analizeze, să vadă experienţial cum arată respectivul lucru şi abia apoi, acompaniat de trainer şi de ceilalţi participanţi, să poată formula o concluzie.

Punctul-cheie în procesul de învăţare şi formare este atunci când se aplică cele învăţate. În momentul în care mergem să învăţăm, să predăm altora, atunci ne implicăm cel mai mult în a ne însuşi respectivele cunoştinţe pentru a le putea transmite mai departe într-o formă clară. În cadrul unui training există marele avantaj că, pe lângă concluzia personală, pe lângă sfatul trainerului, există şi ceilalţi participanţi în calitate de „observatori“ care ajută să se înţeleagă mai bine din exterior ce impact au acţiunile şi vorbele asupra celor ce ne înconjoară.

La finalul cursului, participanţii s-au reîntors la activităţile lor cu o lumină nouă asupra înţelegerii a ceea ce se află în spatele unei activităţi de învăţare. Totuşi, şi trainerul, şi participanţii au înţeles că deasupra tuturor acestora este harul lui Dumnezeu care lucrează în inimile oamenilor. Noi aruncăm doar câteva seminţe. (Emanuel Buta, preşedinte ASCOR Iaşi)