Training pentru tineri formatori
Să ne imaginăm că viaţa e un lac şi vrem să înaintăm cu o barcă ale cărei vâsle sunt credinţa şi fapta. Dacă am avea o singură vâslă din cele două, ne-am învârti într-un cerc închis. Nu am putea să evoluăm. Aşadar, pentru a pune în mişcare ambele vâsle, 15 tineri, voluntari ai Departamentului de Misiune pentru Tineret al Arhiepiscopiei Iaşilor, au participat la un seminar de formare susţinut de trainerul Cristian Neguţ.
Scopul acestei întâlniri din 26-27 mai 2016 a fost pregătirea unei echipe de voluntari care să susţină seminarii de formare pe teme de comunicare, vorbire în public şi scriere de proiecte pentru tinerii din parohiile Arhiepiscopiei Iaşilor.
Seminarul a început cu o rugăciune, apoi a urmat sesiunea de cunoaştere, discutarea obiectivelor şi redactarea regulamentului de grup. Un îndemn foarte important pe care l-am primit în această primă parte a zilei a fost acela de a fi constanţi în ceea ce facem. Suntem responsabili de seminariile pe care le vom organiza în sate, impactul lor depinde de felul în care ne implicăm şi ne pregătim fiecare dintre noi.
După pauza de masă, domnul Neguţ ne-a introdus în tainele susţinerii unui training de calitate. Am promis să folosim măcar pe parcursul trainingului regulile de igienă relaţională (întotdeauna vorbim despre noi şi nu despre ceilalţi), am înţeles roata conştientizării (primim un stimul care provoacă sentimente şi emoţii, iar din aceste sentimente şi emoţii se nasc gândurile, care, la rândul lor, induc reacţii, materializate în acţiuni), am trecut prin experienţe structurate de învăţare care să ne ajute să asimilăm mai bine cunoştinţele teoretice. Pentru eficienţă în comunicare, deosebit de importantă este ascultarea activă, care presupune sumarizarea informaţiilor, atenţie, parafrazare, feedback, concluzionare. Am învăţat că feedbackul este un dar prin care ne deschidem în faţa celuilalt, destăinuim sentimentele, emoţiile şi gândurile pe care interlocutorul nu le vede în spatele acţiunilor noastre.
În cea de-a doua zi a trainingului am aflat etapele pe care le parcurge o persoană atunci când are de-a face cu un grup nou: includere - faza în care îşi adresează întrebări despre ce se va întâmpla, control - reglementarea propriului loc şi rol în grup şi deschiderea - momentul în care persoana se gândeşte ce ar putea face mai bine, cum ar putea aduce un plus grupului. Pentru a susţine un curs care să transmită abilităţi sau comportamente, nu doar cunoştinţe, este important să depăşim metodele strict pedagogice şi să înţelegem cum funcţionează andragogia - ştiinţa care se ocupă cu educaţia adulţilor.
Seminariile de formare oferă participanţilor un spaţiu securizant, unde au posibilitatea să interacţioneze într-un mediu plăcut, să înveţe din experienţe şi din greşeli. Dăm slavă lui Dumnezeu pentru toate şi îi mulţumim domnului Cristian Neguţ pentru această întâlnire pe care nădăjduim să o cultivăm cât mai mult pe viitor. (Mihaela Bulgariu, ATOR Iaşi)