Tratament egal pentru toți consumatorii online

Un articol de: Oana Nistor - 27 Mai 2016

Comisia Europeană (CE) a lansat, în această săptămână, un pachet de măsuri menit să împiedice site-urile de comerţ electronic să trateze diferențiat consumatorii, în funcţie de ţara în care locuiesc. Decizia vine după o anchetă a Executivului european, care arată că 35% din comercianţii online şi 68% din furnizorii de conţinut digital refuză accesul clienţilor din anumite ţări membre.

Pachetul de măsuri elaborat de CE privind comerțul electronic și dat publici­tății săptămâna aceasta urmă­rește să reglementeze anumite probleme apărute în derularea activităților comerciale online, la nivelul Uniunii Europene. Una dintre problemele depistate o reprezintă aşa-numitul fenomen de geoblocare, explicat simplu prin faptul că un anumit comerciant de bunuri online sau un furnizor de conţinut digital refuză accesul consumatorilor din anumite ţări. „Atunci când un consumator intră într-un magazin dintr-o altă țară din UE, proprietarul nu solicită cartea de identitate a consumatorului respectiv pentru a accepta o achiziție sau pentru a ajusta prețul sau condițiile de vânzare. Însă, în mediul online, sunt mult prea dese situațiile în care accesul consumatorilor la oferte din alte țări este blocat, de exemplu prin redirecționarea consumatorului către site-ul web din țara sa sau prin impunerea obligativității ca acesta să plătească, utilizând o carte de debit sau de credit dintr-o anumită țară. Acest gen de discriminare nu își are locul pe piața unică”, se arată într-un comunicat publicat pe site-ul oficial al CE.

O anchetă a Comisiei arată că în spaţiul comunitar se recurge, în mod frecvent, la asemenea practici. Astfel, 38% din comercianţii cu amănuntul, care vând online, respectiv 68% din furnizorii de conţinut digital (dintre cei peste 1.400 de comercianţi şi furnizori care au participat la anchetă) au recunoscut că recurg la geoblocarea consumatorilor. Pachetul de măsuri al Comisiei Europene cuprinde trei propuneri legislative având obiectiv stimularea comerțului electronic prin abordarea problemei geoblocării, prin asigurarea unei livrări transfrontaliere de colete mai accesibile și mai eficiente, precum și prin promovarea încrederii consumatorilor, ca urmare a îmbunătățirii protecției și a aplicării legii. „Le vom oferi autorităților de pro­tecție a consumatorilor com­pe­ten­țe sporite pentru o mai bună aplicare a drepturilor consumatorilor în mediul online și pentru combaterea practicilor frauduloase. Pachetul de astăzi reprezintă un pas major în direcția alinierii protecției consumatorilor la mediul online și a asigurării certitudinii juridice pentru comer­cianți”, a declarat Vĕra Jourová, comisar european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen. Astfel, regulamentul va oferi autorităților națio­nale de reglementare în domeniul poștal datele necesare pentru a monitoriza piețele transfrontaliere și pentru a verifica accesibilitatea și orientarea, în funcție de costuri și prețuri. De asemenea, regulamentul va încuraja concurența, impunând accesul transparent și nediscriminatoriu al terților la serviciile și infrastructura de livrare transfrontalieră de colete, se mai precizează în documentul CE. Totodată, autoritățile națio­nale vor putea să verifice dacă site-urile web procedează la geoblocarea consumatorilor sau dacă acestea oferă condiții de post­vânzare ce nu respectă normele UE (de exemplu, drepturi de retragere), vor putea să dispună închiderea imediată a site-urilor web care găzduiesc înșelătorii și, de asemenea, să solicite infor­mații de la registratorii de domeniu și de la bănci pentru a determina identitatea comerciantului responsabil. Printre cele mai importante drepturi ale consumatorului, în cazul achiziţiilor online, se numără posibilitatea returnării produsului sau serviciului, într-un interval de 14 zile, fără a motiva în vreun fel decizia.