Trei companii aeriene oferă servicii de telefonie mobilă în timpul zborului

Data: 06 Aprilie 2009

▲ Tot mai mulţi pasageri ai companiilor aeriene europene au posibilitatea de a-şi utiliza telefoanele mobile pentru a trimite mesaje scrise, pentru a naviga pe internet sau chiar pentru a efectua apeluri în timpul zborurilor ▲ Costurile sunt însă mult mai mari decât cele percepute la sol ▲

La un an de la stabilirea de către Comisia Europeană a unor norme comune pentru utilizarea în condiţii de siguranţă a telefoanelor mobile la bordul aeronavelor şi a unei proceduri simple de autorizare a acestui serviciu transfrontalier, 27 de aeronave europene au fost echipate corespunzător pentru a permite utilizarea în condiţii de securitate a telefoanelor GSM în timpul zborurilor efectuate în spaţiul aerian european. Se aşteaptă ca numărul acestora să se dubleze până la sfârşitul anului 2009. „Posibilitatea de a utiliza telefonul mobil în timpul zborului prezintă un interes deosebit în special pentru persoanele care călătoresc în scop de afaceri şi pentru pasagerii mai tineri. De asemenea, această facilitate reprezintă un model interesant de afaceri pentru companiile europene. Mă bucur că primele companii aeriene din Europa oferă acum posibilitatea utilizării telefonului mobil în timpul zborului“, a declarat Viviane Reding, comisarul european pentru Telecomunicaţii. În aprilie 2008, Comisia a introdus norme vizând armonizarea condiţiilor pentru serviciile de telefonie mobilă disponibile la bordul aeronavelor de pe întreg teritoriul UE. Un an mai târziu, doi furnizori de servicii de comunicaţii prin telefonie mobilă la bordul aeronavelor, OnAir (Geneva) şi AeroMobile (Londra), au avut posibilitatea, datorită acestor norme, de a pune bazele unor afaceri în Europa. Aceşti furnizori se asociază cu companii aeriene interesate să pună astfel de servicii la dispoziţia pasagerilor. În prezent, trei companii aeriene europene - Ryanair (Irlanda), TAP (Portugalia) şi BMI (Regatul Unit) - pun bazele acestui serviciu în cadrul flotelor proprii. Totodată, companiile aeriene pun la punct condiţiile în care pasagerii îşi pot utiliza telefoanele mobile la bordul aeronavelor, pentru a asigura un grad mai înalt de acceptare a noului serviciu din partea consumatorilor şi analizează nivelul de adoptare a serviciului în cazul companiilor aeriene care sunt deja echipate în acest sens. Din datele actuale reiese că preţul acestui serviciu se situează între aproximativ 1,60 euro pe minut pentru un apel vocal şi aproximativ 0,43 euro pentru un mesaj scris, în funcţie de operatorul de telefonie mobilă de la sol utilizat de pasager.