Trei elemente care indică o fraudă online
Puţin peste un sfert (28%) dintre victimele fraudelor online raportează incidentele autorităţilor competente şi doar 4% reuşesc să-şi recupereze banii pierduţi, relevă un raport al Global Anti Scam Alliance. Într-un articol publicat pe site-ul Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), pierderile financiare generate de fraudele online, în 2024, la nivel global, sunt estimate la circa 1,03 trilioane de dolari. În România, datele Secţiei de Combatere a Criminalităţii Informatice (SCCI) de la nivelul IGPR arată că, în primele patru luni din 2025, se aflau în curs de investigare 928 de dosare, dintre care 170 înregistrate în acest an.
Mihai Rotariu, manager în cadrul DNSC, explică pentru Agerpres importanţa de a distinge „trei elemente care sunt numitor comun în majoritatea fraudelor, indiferent de povestea pe care ne-o prezintă atacatorii”. Primul element constă în încercarea de a ne emoţiona pentru a fi mai impulsivi şi mai puţin vigilenţi. Emoţia poate fi pozitivă («ai câştigat un premiu») sau negativă («banca suspectează o fraudă pe contul tău», «cineva a efectuat un credit pe numele tău»)”. Al doilea element este „urgenţa («validează acum datele sau pierzi accesul la cont»)”, iar al treilea element este „solicitarea de a furniza date, de a instala aplicaţii pe dispozitiv sau de a deschide anumite conturi”.