Trei soluții de insolvență a românilor cu datorii
Normele pentru aplicarea Legii insolvenţei persoanelor fizice au fost aprobate de Guvern, iar legea va intra în vigoare în mai puțin de două luni. Românii cu datorii vor avea, astfel, posibilitatea de a se redresa financiar, în cinci ani, pe baza unui plan strict de rambursare a datoriilor, potrivit purtătorului de cuvânt al Executivului, Alina Petrescu.
Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice (cunoscută şi drept Legea falimentului personal) urmează să intre în vigoare la data de 1 august 2017, fiind aprobate prin hotărâre de Guvern normele metodologice pentru aplicarea acesteia, după cum a anunţat purtătorul de cuvânt a Guvernului, Alina Petrescu. În esenţă, actul normativ prevede că insolvenţa persoanelor fizice va putea fi soluţionată în trei moduri: pe bază de plan de rambursare a datoriilor, prin lichidare de active sau prin procedură simplificată.
Insolvenţa pe bază de plan de rambursare a datoriilor este o procedură administrativă şi se va aplica atunci când persoanele fizice cu datorii de cel puțin 15 salarii minime pe economie nu mai pot să-şi plătească creanţele, dar situaţia lor financiară nu este compromisă în mod iremediabil.
Insolvenţa prin lichidare de active va putea fi cerută atunci când situaţia financiară a persoanei în cauză este iremediabil compromisă, iar procedura pe baza planului de rambursare nu poate fi îndeplinită.
În ceea ce priveşte procedura simplificată de insolvenţă, aceasta va fi accesibilă celor care au datorii de cel mult 10 salarii minime pe economie, care nu au bunuri sau venituri urmăribile şi au peste vârsta standard de pensionare sau şi-au pierdut total ori cel puţin jumătate din capacitatea de muncă. Concret, deschiderea procedurii de insolvenţă se face pe baza unei cereri pe care datornicul o depune personal sau prin poştă la comisia de insolvenţă din judeţul de reşedinţă. În termen de cinci zile de la data primirii cererii, va avea loc o şedinţă de ascultare a debitorului.
În cazul insolvenţei pe bază de plan de rambursare, administratorul procedurii va verifica datoriile acumulate, în baza informaţiilor transmise atât de creditori, cât şi de debitori, le va înregistra într-un tabel preliminar şi va alcătui, apoi, un plan de rambursare care trebuie să fie fezabil şi să ţină cont de perspectivele reale de redresare ale debitorului.
Potrivit normelor metodologice aprobate, reperele de care se va ţine cont în stabilirea planului de returnare a datoriilor sunt valoarea oficială a coşului minim lunar de consum; valoarea minimă a cheltuielilor profesionale sau de şcolarizare; preţul utilităţilor, al alimentelor şi al produselor de bază; componenţa familiei debitorului; existenţa unor situaţii speciale de sănătate, dizabilităţi; cheltuielile minime necesare pentru creşterea şi educarea copiilor; exigenţele minimale ale unei locuinţe convenabile.
Dacă se va hotărî că este necesară vânzarea locuinţei familiale, datornicii vor putea să rămână în casă cu chirie, aceasta urmând să fie stabilită de comisia de insolvenţă.
Planul de rambursare astfel elaborat va fi transmis apoi comisiei de insolvenţă de către administratorul procedurii, pentru a fi evaluată fezabilitatea lui, în termen de 15 zile.
Ministrul Ana Birchall, inițiatoarea legii, a apreciat că, prin aprobarea normelor metodologice, persoanele cu datorii au şansa de a se redresa financiar. „Legea prevede ca orice cetăţean aflat în incapacitate de plată a datoriilor, nu din vina sa, să îşi poată reeşalona obligaţiile de plată pe baza unui plan de redresare financiară, pe o perioadă de cinci ani, ce poate fi prelungită cu alte 12 luni”, potrivit Anei Birchall, citată de Agerpres.