Trenuri suspendate timp de doi ani între Cluj și Oradea

Data: 10 Ianuarie 2024

Primele șantiere de execuție a lucrărilor de electrificare a circa 166 km de linie de cale ferată între Cluj-Napoca și Oradea se deschid în această săptămână cu tronsonul Aghireş - Poieni. Ca urmare a începerii lucrărilor, circulația feroviară în zonă a fost închisă luni pentru o perioadă de doi ani, până în ianuarie 2026. Transportul călătorilor va fi asigurat de autobuze care vor suplini trenurile de pe această rută. La bordul autocarelor de înlocuire a trenului vor fi valabile titlurile de călătorie feroviare.

Ultimul tren de pe ruta Cluj-Napoca - Oradea înainte de închiderea circulației determinate de începerea lucrărilor de electrificare a rulat luni. În vederea asigurării continuităţii serviciilor de transport al călătorilor în zonă, CFR SA a pus la dispoziția publicului autocare care vor circula pe următoarele distanţe: Aghireş - Huedin - 8 autobuze, Huedin - Aghireş - 7 autobuze care asigură continuitatea cu trenurile care circulă pe distanţa Cluj-Napoca - Aghireş şi retur, cu transbordarea călătorilor în staţia Aghireş; Aghireş - Stana - două autobuze (unul pe sens), care asigură continuitatea cu trenurile de pe distanţa Cluj-Napoca - Aghireş şi retur; Cluj-Napoca - Huedin şi retur - două autobuze (unul pe sens); Cluj-Napoca - Oradea şi retur - 12 autobuze (şase pe sens).

Potrivit sursei citate, autobuzele vor avea număr de identificare identic cu numărul de tren, în cazul în care se asigură continuitatea serviciului de transport, iar programul de circulaţie al acestora se găsește pe site-ul CFR SA, la secţiunea Info Călători_ Mersul trenurilor CFR.

Modernizarea căii ferate între Cluj-Napoca, Oradea și Episcopia Bihor costă 7,75 miliarde de lei și este finanțată prin Planul Națio­nal de Redresare și Reziliență, fiind inclusă şi în Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020-2030. Odată cu finalizarea lucrărilor, pe această rută vor fi introduse trenuri de mare viteză, care vor circula cu până la 160 de kilometri pe oră. Lucrările sunt împărţite în patru loturi: lotul 1 Cluj-Napoca - Aghireş (30,41 km); lotul 2: Aghireş - Poieni (36,53 km); lotul 3: Poieni - Aleşd (52,74 km); lotul 4: Aleşd - Frontieră Ungaria (46,74 km).

Proiectul include, pe lângă electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată, cu creşterea vitezei la valori cuprinse între 120 km/h şi 160 km/h, și modernizarea staţiilor de călători, construirea de pasarele sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene, îmbunătăţirea terasamentelor, facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, montarea de panouri fonoabsorbante etc.

Calea ferată între Oradea și Cluj-Napoca a fost inaugurată în 1870, iar electrificarea acesteia este în discuție de mai bine de 30 de ani, scrie hotnews.ro. Pe acest tronson, trenurile circulau cu o medie de 60 km/h și parcurgeau distanța de circa 160 km în 2 ore și 12 minute. (C. Z.)