Treptele de pocăinţă în primele veacuri creştine
În primele veacuri, comunităţile creştine au avut o atitudine uşor oscilantă în ceea ce priveşte penitenţa celor care căzuseră în păcate grave: apostazie, crimă, adulter sau desfrânare. Acest fapt se datorează în special inexistenţei unui „sistem“ care să reglementeze perioadele de oprire de la Sfânta Împărtăşanie. Unele comunităţi au fost cuprinse de un rigorism excesiv (a se vedea erezia novaţienilor), iar altele, de laxism. În cele din urmă, soluţia iniţială a constat în formarea unei modalităţi de canonisire cunoscută drept „treptele pocăinţei“.
În cadrul canonului al XI-lea, Sfântul Grigorie, Arhiepiscopul Neocezareei, spune următoarele: „Plângerea este afară de uşa casei de rugăciune, unde stând cel ce a păcătuit, trebuie să se roage credincioşilor celor ce intră ca să se roage pentru el. Ascultarea este înăuntru de uşa din tindă, unde trebuie să stea cel ce a păcătuit până la catehumeni, şi de acolo să iasă; ca auzind, zice Sfântul Vasile cel Mare, Scripturile şi învăţătura, să se scoată afară şi să nu se învrednicească de rugăciune; iar prosternarea este ca înăuntru de uşa bisericească stând, să iasă cu catehumenii; şi starea împreună, ca să stea împreună cu credincioşii şi să nu iasă cu catehumenii; cea mai de pe urmă este împărtăşirea cu Sfintele Taine“ (Sfântul Grigorie al Neocezareei, „Canonul al XI-lea“, apud arhid. prof. dr. Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note şi comentarii, Sibiu, 2005, p. 358). Aşadar, aşa cum menţionează Sfântul Grigorie al Neocezareei, există patru trepte ale pocăinţei: plângerea, ascultarea, prosternarea, starea împreună. Practic, odată cu instaurarea disciplinei canonice de la începutul secolului al IV-lea, s-a reglementat ca fiecare creştin oprit de la Sfânta Împărtăşanie pentru o perioadă mai lungă de timp să treacă prin aceste patru etape preliminare înainte de a fi reprimit la comuniunea euharistică.
Înţelesul treptelor de pocăinţă
Astfel, cei care se aflau în treapta plângerii nu aveau dreptul de a intra în biserică la Sfânta Liturghie, ci stăteau la uşa acesteia şi le cereau tuturor celor ce nu se aflau sub canon să se roage pentru ei. Această modalitate de canonisire era menită să îi împace în primul rând cu comunitatea din care făceau parte şi să evite, astfel, conflictele care măcinaseră unele regiuni în special din cauza ereziei novaţiene (îndreptată în mod rigorist asupra celor care apostaziaseră de la dreapta credinţă). După petrecerea unei perioade de timp (de regulă aproximativ 2 ani) în această treaptă, perioadă care smerea inima celui care păcătuise şi îi ajuta, totodată, şi pe cei care nu căzuseră să îl compătimească şi să sufere alături de el - manifestându-şi astfel dragostea lor -, se trecea la etapa ascultării. Atunci, penitentul avea posibilitatea de a intra în biserică şi de a sta în pronaos, fără a intra în naos, şi de a asculta lecturile din Evanghelii şi Apostol. După acea etapă îndelungată de smerire în faţa comunităţii, creştinul avea posibilitatea de a se bucura de auzirea Evangheliei lui Hristos şi de a înţelege de la ce slavă dumnezeiască se prăbuşise în bezna păcatului. Această etapă era urmată de cea a prosternării, când penitentului i se permitea să intre în naos şi să participe la Sfânta Liturghie până la momentul în care era rostită ectenia pentru catehumeni încheiată astfel: „Câţi sunt chemaţi, ieşiţi! Cei chemaţi, ieşiţi! Câţi sunteţi chemaţi, ieşiţi, ca nimeni din cei chemaţi să nu rămână! Câţi suntem credincioşi, iară şi iară cu pace Domnului să ne rugăm!“ Acesta era momentul când catehumenii ieşeau din biserică, deoarece nu le era permis să rămână până la Sfinţirea Darurilor, de vreme ce nu erau botezaţi. Odată cu ei, ieşeau şi creştinii aflaţi în etapa prosternării. În cele din urmă, etapa finală consta în starea împreună, când li se permitea penitenţilor să participe la toată Sfânta Liturghie, fără a se împărtăşi însă.
Înţelesul tuturor acestor trepte de pocăinţă este unul cât se poate de clar. Apropierea de Hristos a celui care căzuse se făcea în mod treptat. Mai întâi, se proceda la o împăcare cu comunitatea euharistică din care penitentul făcuse parte, apoi se ajungea la ascultarea cuvântului lui Hristos, în continuare se permitea participarea la prima parte a Liturghiei (a catehumenilor) şi, în cele din urmă, participarea la Liturghie fără a primi Împărtăşania. Însă, în canonul al XI-lea al Sfântului Grigorie de Neocezareea expus mai sus ni se spune la final: „Cea mai de pe urmă este împărtăşirea cu Sfintele Taine“, lăsând să se înţeleagă fie că primirea Împărtăşaniei se face numai după încheierea trecerii prin cele patru trepte de pocăinţă - un fapt logic în definitiv, fie că primirea Împărtăşaniei însăşi constituie o a cincea treaptă care nu se încheie, de vreme ce şi aceasta se face „spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci“. În definitiv, orice apropiere de Hristos reprezintă şi o conştientizare tot mai profundă a propriei noastre păcătoşenii.
Treptele de pocăinţă astăzi
În zilele noastre, aplicarea treptelor pocăinţei nu mai este posibilă din mai multe motive. În primul rând, apariţia spovedaniei individuale în locul celei publice a condus la primirea unui canon care nu constă exclusiv în oprirea de la Sfânta Împărtăşanie, ci şi în postire, milostenii, rugăciune etc. Aşadar, înlocuirea treptelor pocăinţei s-a făcut în special prin diversificarea canonului primit de la duhovnic. În plus, în zilele noastre, există încă multe persoane care, deşi au fost botezate în copilărie, nu au ţinut o legătură strânsă cu Biserica şi nu au mai primit Sfintele Taine de foarte mulţi ani. În aceste condiţii, la o eventuală spovedanie, acestea nu ştiu ce înseamnă practic primirea Împărtăşaniei şi nu se simt afectate în nici un fel de oprirea de la comuniunea euharistică. De aceea, canonul lor trebuie diversificat, dar nu în sensul treptelor pocăinţei din perioada primară, ci în cel al dobândirii virtuţilor care să intensifice cât mai repede legătura cu Hristos. Totodată, împărţirea credincioşilor în diversele trepte ale pocăinţei din perioada primară nu le ascundea aproape deloc celorlalţi creştini greşelile acestora. În contextul în care nu doar duhovnicul, ci şi credinciosul trebuie să păstreze secretul spovedaniei, este necesar să nu existe o altă modalitate „exterioară“ de posibilă recunoaştere a unor păcate de moarte în afara prezenţei la Liturghie fără a primi Împărtăşania. În caz contrar, am putea fi surprinşi de manifestările rigoriste ale unor creştini, care se smintesc uneori mult prea uşor în faţa păcatelor celorlalţi, dar care manifestă o indulgenţă totală faţă de cele proprii.
Încheiem acest material cu un cuvânt al Sfântului Grigorie de Nyssa despre faptul că pocăinţa nu ţine de timp, ci de dispoziţia celui care doreşte să se vindece sufleteşte: „Pretutindeni însă în privinţa felului păcatului înainte de toate se cuvine a ţine seama de felul dispoziţiei sufleteşti a celui ce se vindecă şi să nu se creadă că timpul este suficient spre vindecare (căci care vindecare se face prin timp?), ci de intenţia celui ce se vindecă pe sine prin credinţă“ (Sfântul Grigorie de Nyssa, „Canonul al VIII-lea“, apud arhid. prof. dr. Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note şi comentarii, Sibiu, 2005, p. 457).