Turismul românesc mizează pe plaje izolate și stațiuni montane
Șansele României de a schimba zeci de ani în care industria turistică a fost neglijată nu au fost nicicând mai bune, scrie Bloomberg, având în vedere creșterea economiei locale, de 6%, în trimestrul doi din 2016. Guvernul a decis să cheltuie aproape 3 mil. euro pentru promovarea turismului, în acest an, pe fondul înregistrării a peste 115 noi investiții în turism, în 2015.
Industria turistică, mișcată preponderent de investiții private, a suferit ani la rând de lipsa fondurilor necesare dezvoltării, iar 2016 pare să indice momentul decisiv pentru revigorarea acesteia. Majoritatea specialiștilor din industrie se așteaptă ca 2016 să fie cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii zece, așa cum relevă și un studiu realizat de analiştii de la KeysFin, potrivit căruia cifra de afaceri a agenţiilor de turism şi a tur-operatorilor ar urma să treacă, în premieră, de 4,5 miliarde de lei, un nivel care ar putea atinge dublul încasărilor din 2010.
În acest context, și Guvernul de la București, pe lângă antreprenori, a decis să cheltuie, anul acesta, aproximativ 3 milioane de euro pentru promovarea turismului, după cum a precizat chiar secretarul de stat pentru Mediul de Afaceri și IMM-uri, Claudiu Vrînceanu. Acesta a adăugat că, anul trecut, România a înregistrat aproximativ 120 de noi investiții în turism, pe fondul creșterii numărului de turiști și a sumelor cheltuite, în medie, de o persoană. Investițiile au fost realizate în mare parte de antreprenorii care doresc să-și promoveze țara „drept un loc pentru investiții și vizite”, susțin jurnaliștii de la Bloomberg. Iar momentul nici că putea fi mai bun. „În condițiile în care economiștii prognozează că îngrijorările legate de Brexit și de Orientul Mijlociu vor duce la reorientarea atenției investitorilor spre fostele țări comuniste, românii încearcă să schimbe imaginea unei țări sărace, cunoscută cel mai bine pentru Dracula, într-o destinație cu plaje neatinse, culturi de viță-de-vie, spa-uri și stațiuni montane”, mai spun jurnaliștii de la Bloomberg. Un exemplu regăsit în articolul acestora este cel al lui Ivan Patzaichin, de patru ori medaliat olimpic, care derulează un proiect de eco-turism în Delta Dunării și prin care angajează pescari din localitățile izolate pentru a le arăta turiștilor modurile tradiționale de pescuit și gătit. Patzaichin vrea să utilizeze fonduri structurale pentru a pune la punct și a finanța o rețea ce, până acum, numără aproximativ 120 de oameni. În acest fel, fostul campion olimpic speră să atragă fonduri în una din cele mai sărace regiuni ale României și, totodată, să le arate localnicilor din Deltă cum să supraviețuiască într-o lume modernă, prin care călătoresc turiști bogați. `Vrem să le arătăm locuitorilor că există și alte modalități prin care poți să îți asiguri traiul. Vrem să se unească și să pună la punct mici comunități, care să lucreze împreună, să înființeze pensiuni și să le arate oaspeților modul tradițional de viață“, a spus Ivan Patzaichin, citat de Bloomberg.
Vocile comune ale antreprenorilor români arată că țara noastră are nevoie de un turism modern și investiții orientate în special către expați. Numărul turiștilor străini și al expatriaților care trăiesc și muncesc în România a crescut constant, după ce țara a luat măsuri de combatere a corupției, iar sistemul politic s-a stabilizat, se arată în același articol Bloomberg. Percepția unui climat de afaceri îmbunătățit în România ajută la atragerea investitorilor, lucru confirmat de cifre: în primele șase luni ale acestui an, investițiile străine directe au ajuns la 2 miliarde de euro, față de 1,6 miliarde de euro, în perioada similară a anului trecut. Oricum, un turism dezvoltat înseamnă și o susținere a creșterii economiei țării.