Turiştii, despăgubiţi 100% dacă agenţia încalcă contractul
Ordonanţa care va garanta pachetele de servicii turistice achiziţionate de către persoanele fizice este aproape gata şi va intra de urgenţă pe circuitul de avizare, a declarat ministrul turismului, Bogdan Trif. Urgenţa este dată de faptul că România, pentru a evita intrarea în procedură de infringement, este obligată să implementeze o directivă europeană care spune că turistul trebuie să fie despăgubit 100% dacă touroperatorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile pe care şi le-a asumat.
Ordonanța despre care se vorbește este finalizată în proporție de 99%. „Mai avem mici retuşuri. (...) Probabil va fi gata în două săptămâni. Nu suntem în pericol, dacă nu o implementăm de la 1 iulie să plătească România. O să mai avem încă două luni, timp suficient să o implementăm şi să scăpăm de această procedură (de infringement, n.r.)”, a explicat ministrul turismului, Bogdan Trif, într-o conferinţă de presă, după ce fostul ministru al turismului, Mircea Dobre, atenţiona că România riscă infringementul din cauza neimplementării legislaţiei europene în domeniul turismului.
România trebuia să implementeze o directivă europeană încă din 2014, astfel încât turistul să fie despăgubit 100% dacă touroperatorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile. Între timp, a fost elaborată o nouă directivă, care trebuia implementată în ianuarie anul acesta.
„Din 2014 nu s-a făcut absolut nimic. A venit şi noua directivă. Trebuia implementată în ianuarie. Acum, în perioada următoare, o să promovăm directiva astfel încât să protejăm turiştii. Probabil o să întâmpinăm reticenţe din partea agenţiilor pentru că o să trebuiască să scoată mai mulţi bani pentru asigurare, dar mi se pare normal ca turistul, când plăteşte un pachet de servicii, să fie asigurat, pentru că plăteşte cu banii jos (...). Acum, aşa cum este în vechea directivă şi transpusă la noi, despăgubirile se fac în limita a 50.000 de dolari, ceea ce este foarte puţin, pentru că, dacă vinzi de 1-2 milioane, şi vezi cazul Omnia de anul trecut, o să-i revină o sumă foarte mică omului, nesemnificativă, cinci, şase, zece dolari maximum, ceea ce este inacceptabil pentru mine şi pentru toată lumea”, a mai spus ministrul turismului, potrivit Agerpres.
El a reamintit că anterior s-a mers pe ideea unui fond de garantare gestionat de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, ceea ce punea monopol şi oamenii puteau înţelege că acel fond este garantat de stat.
„O să lăsăm liber la asigurări, la scrisori de garanţie şi gaj, la un fond mutual pe care să-l gestioneze sub supravegherea noastră agenţiile, ANAT. Pe noi ne interesează ca pachetele de servicii ale turistului să fie asigurate 100%. Cred că e un principiu corect şi aşteptat de către români. (...) Important este ca turistul să fie asigurat şi să primească şi o poliţă de asigurare, să ştie că e asigurat în momentul în care cumpără un pachet de servicii”, a precizat oficialul Ministerului Turismului.
Falimentul agenţiilor de turism este unul dintre cele mai dureroase pentru consumatori pentru că aceştia nu sunt protejaţi şi pierd banii, uneori mii de euro, pe care îi achită în avans la cumpărarea pachetelor turistice.
Poliţa de asigurare obligatorie în caz de insolvenţă sau faliment, în valoare de 50.000 de dolari, pe care trebuie să o aibă în prezent agenţiile de turism touroperatoare nu acoperă pagubele pe care le suportă turiştii în cazul în care agenţia intră în insolvenţă.
Falimentul nu a ocolit această industrie în ultimii ani. Cel mai răsunător a fost cazul de anul trecut al agenţiei Omnia Turism, care a produs cea mai mare pierdere din turism de după Revoluţie, în valoare de aproximativ 7,5 milioane de euro, numărul clienţilor păgubiţi fiind de circa 8.500.
Recent, un alt caz de insolvenţă i-a afectat pe clienţii agenţiei Terra Tourism, care au fost anunţaţi, vineri seara, prin intermediul unui e-mail, că firma nu-şi mai poate onora obligaţiile faţă de aceştia şi le-a recomandat să se adreseze asiguratorului City Insurance.