UE se opune extinderii aeroportului londonez Heathrow
Uniunea Europeană a început dezbaterile pe tema extinderii aeroportului londonez Heathrow, avertizând că planurile privind construcţia unei a treia piste vor avea drept consecinţă încălcarea „într-o măsură semnificativă“ a normelor în materie de poluare, scria ieri „The Guardian“
Comisarul european pentru mediu, Stavros Dimas, intenţionează să contacteze guvernul britanic în legătură cu această chestiune şi să exercite presiuni asupra miniştrilor. În opinia oficialului de la Bruxelles, extinderea aeroportului va avea ca efect nerespectarea ţintelor stabilite de UE în privinţa emisiilor de oxid de nitrogen după 2015 - cea mai târzie dată posibilă până la care aceste obiective pot fi atinse. „Vom contacta autorităţile britanice în privinţa acestei chestiuni“, afirmă Stavros Dimas într-o scrisoare care a intrat şi în posesia cotidianului „The Guardian“. Potrivit oficialului de la Bruxelles, rapoartele tehnice referitoare la extinderea aeroportului Heathrow arată că valorile limită ale cantităţilor de nitrogen emise în apropierea aeroportului Heathrow vor fi depăşite în mod semnificativ în 2010, anul în care respectarea acestor valori maxime va deveni obligatorie. Guvernul de la Londra neagă însă acest lucru şi susţine că analizele referitoare la extinderea aeroportului arată că introducerea aşa-numitului sistem „mixed mode“, care permite operarea în mod continuu de aterizări şi decolări pe două piste va avea ca efect o depăşire nesemnificativă a valorilor maxime de poluare admise. Acest „mixed mode“ este privit de BAA, proprietarul aeroportului Heathrow, ca o măsură interimară pentru extinderea aeroportului înainte de finalizarea, cel mai devreme în 2020, a construcţiei celei de-a treia piste. Introducerea sistemului respectiv va genera o creştere a numărului de zboruri anuale pe aeroportul londonez de la 480.000 în prezent, la 540.000. Odată cu intrarea în funcţiune a celei de-a treia piste, numărul zborurilor va ajunge la 702.000.