Un copil din zece este dependent de internet
Aproximativ 12% din minori sunt dependenţi de internet, iar o treime din părinţi sunt îngrijoraţi în legătură cu timpul petrecut de aceştia în mediul online, arată un studiu realizat recent. Specialiştii avertizează că unii copii care folosesc în exces dispozitivele digitale pot dezvolta tulburări emoţionale şi comportamentale manifestate prin anxietate, izolare, agresivitate sau scăderea capacităţii de concentrare şi sfătuiesc părinţii să impună reguli în privinţa timpului petrecut zilnic în mediul virtual.
Potrivit părinţilor implicaţi într-un studiu realizat de Kasperky Lab, 12% din minori petrec foarte mult timp în faţa calculatorului, iar pe lângă temerea că ar putea să acceseze online conţinut nepotrivit sau explicit (36%) şi că există posibilitatea să comunice cu persoane necunoscute (32%), dependenţa celor mici de lumea online devine o îngrijorare majoră a adulţilor.
„Aceste motive i-au determinat pe 33% din părinţi să impună restricţii legate de timpul petrecut în mediul virtual”, arată studiul citat de Mediafax.
Raportul arată însă că limitarea timpului petrecut în mediul online nu îi fereşte neapărat pe copii de pericole, iar pe parcursul unui an, 44% din copii s-au confruntat cu cel puţin o ameninţare online, 12% din ei accesând conţinut nepotrivit sau intrând în contact cu programe malware şi viruşi (10%).
Pe de altă parte, în opinia psihiatrilor, din cauza utilizării excesive a calculatorului, copilăria şi adolescenţa sunt lipsite de multe experienţe considerate a fi esenţiale în evoluţia unui tânăr. Acest fapt determină o mai slabă dezvoltare a abilităţilor de viaţă, iar în unele cazuri chiar inadaptabilitate la cotidian.
Mai mult, anual, mii de părinţi apelează la ajutor de specialitate după ce constată la copiii lor apariţia unor tulburări emoţionale şi de comportament cauzate de folosirea în exces a tehnologiei. Conform medicului Andreea Szalontay de la Institutul de Psihiatrie Socola din Iaşi, copiii şi adolescenţii afectaţi de acest tip de dependenţă prezintă stări de anxietate, depresie, izolare, comportament agresiv faţă de cei apropiaţi, probleme de adaptare şi socializare, scăderea capacităţii de concentrare sau tulburări alimentare şi ale somnului.
„Nu spun că nu e utilă această comunicare sau acea tehnologie pe care o folosim cu toţii, dar trebuie să o folosim într-un mod inteligent, raţional. Copilul încă nu are raţiunea modului în care să folosească o astfel de tehnologie. Şi aici intervine părintele. Dacă este depăşit de situaţie, poate interveni şi specialistul. Asta înseamnă că noi vrem să oferim consiliere şi suport atât părintelui, familiei dar mai ales copilului, pentru a-şi retrăi realul, concretul şi copilăria într-un mod frumos”, a spus dr. Andreea Szalontay, potrivit Agerpres.
Dependenţa de internet a copiilor şi tinerilor este o problemă la nivel mondial. Un studiu realizat în Statele Unite a arătat că adolescenţii rămân conectaţi la dispozitive digitale - şi deci „deconectaţi” de la viaţa reală - mult prea mult timp în fiecare zi, depăşind numărul orelor pe care experţii le consideră „sănătoase” pentru o dezvoltare normală.
Potrivit unor statistici considerate „alarmante” de Asociaţa Pediatrilor Americani, copiii cu vârste medii cuprinse între 8 şi 10 ani petrec aproape 8 ore pe zi folosind o varietate de surse media, iar copiii mai mari şi adolescenţii, peste 11 ore pe zi, în timp ce televiziunea, cel mai popular „babysitter” timp de multe decenii, a fost înlocuită cu tabletele, computerele şi telefoanele mobile, ca metode de a-i calma, distrage sau distra pe copii.