Un tren special va străbate Europa în 5 săptămâni
Creat cu prilejul declarării Anului european al căilor ferate 2021, Connecting Europe Express este un tren special care a plecat joi, 2 septembrie, din gara Lisabona, va străbate 26 de țări ale continentului, cu opriri în peste 100 de orăşele şi oraşe, și își va încheia călătoria de 20.000 de kilometri la Paris, în 7 octombrie.
Simbolic, trenul a plecat de la Lisabona, își încheie călătoria la Paris, făcând o oprire notabilă la Ljubljana, pentru a conecta preşedinţiile portugheză, slovenă şi franceză ale Consiliului Uniunii Europene, potrivit Executivului european.
De asemenea, mesajul transmis de acest tren special este că transportul feroviar este una din soluțiile UE pentru atingerea obiectivelor de obţinere a neutralității din punctul de vedere al carbonului.
„În săptămânile următoare, Connecting Europe Express va deveni o conferinţă continuă, un laborator şi un forum de dezbatere publică referitor la modul în care transportul feroviar poate deveni mijlocul de transport de predilecţie, atât pentru călători, cât şi pentru întreprinderi. Vă invităm să-l întâmpinaţi călduros când se va opri într-o gară din apropiere”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
În România, trenul va ajunge în 17 septembrie, intrând pe la Giurgiu. Urmează să oprească la București, unde va sta din 17 septembrie, ora 12:21, până a doua zi la ora 7:50, Brașov, Sibiu, Oradea și Arad și va ieși din țară în 19 septembrie, la ora 8:41, pe la Curtici. Pe site-ul www.connectingeuropeexpress.eu se găsește o hartă interactivă a rutei pe care o va urma expresul european, a gărilor în care va opri acesta, cu timpii respectivi de sosire și de plecare.
De-a lungul călătoriei, vor fi organizate diverse evenimente de întâmpinare a trenului în localitățile în care va poposi în Europa. Persoanele pasionate de căile ferate vor putea urmări, de asemenea, dezbaterile care vor avea loc la bord, precum şi conferinţele privind politica UE în domeniul infrastructurii şi rolul reţelei transeuropene de transport TEN-T, care vor fi transmise live pe site-ul proiectului.
Ca o curiozitate, din cauza lăţimilor diferite ale ecartamentului din Europa, expresul va fi compus, de fapt, din trei trenuri - trenul iberic, trenul standard şi trenul baltic - care se vor întâlni pe parcursul călătoriei.
De asemenea, vagoanele care alcătuiesc trenul au fost oferite de diferite companii feroviare europene. Unul dintre acestea, oferit de MAV (Ungaria), va găzdui o expoziţie mobilă dedicată tehnologiilor şi inovaţiilor existente în sectorul feroviar. Trenul standard va mai fi dotat cu un vagon pentru conferinţe (oferit de Franţa), două vagoane standard (din Germania şi Elveţia), un vagon-restaurant (Italia) şi un vagon de dormit (Austria). (C. Z.)