Universităţile trebuie să-şi evalueze şcolile doctorale

Un articol de: Oana Nistor - 13 Ianuarie 2016

Legea educaţiei naţionale va suferi unele modificări în ceea ce priveşte doctoratele, după cum a anunţat ministrul educaţiei, Adrian Curaj. În luna decembrie, prin ordin de ministru, s-a constituit un grup de lucru pentru „clarificarea cadrului instituţional şi normativ privind controlul calităţii tezelor de doctorat şi aspectele de etică a cercetării ştiinţifice”. Până la finele semestrului I, universităţile trebuie să depună un raport privind evaluarea şcolilor doctorale.

În acest an, Legea educaţiei naţionale va suferi modificări doar în privinţa doctoratelor, iar acest lucru se va face punctual, pe cele patru articole care fac referire la validarea şi atribuirea titlului de doctor. După cum a anunţat ministrul educaţiei, Adrian Curaj, se va interveni pe lege, întrucât este strict necesar”. Din punctul meu de vedere, nu este deloc oportună nici un fel de nouă lege a educaţiei. Pe parcursul mandatului meu, legea educaţiei este Legea 1/2011, însă sunt şi situaţii în care va trebui să avem intervenţii foarte focalizate pentru a definitiva cadrul normativ necesar pentru doctorate şi pentru etică. Sunt patru articole din lege care vor fi schimbate - cele care punctau responsabilităţile asociate validării şi atribuirii titlului de doctor. Aceste modificări nu le-aş fi făcut dacă nu erau strict necesare şi dacă nu ar fi fost cerute de o situaţie extrem de neplăcută legată de încrederea în doctoratul din România”, a declarat ministrul Adrian Curaj pentru televiziunea Digi 24. Ministrul a reiterat însă faptul că ce se întâmplă în România în zona cercetării este „de o calitate deosebită”. Sunt situaţii probabil complicate, dificile în care acest lucru, etica, deontologia nu sunt respectate. Pentru asta am luptat şi am anunţat că va fi un cadru legislativ clar pentru a putea aplica legea”, a spus Curaj.

Prin ordinul ministrului, în decembrie 2015, a fost constituit un grup de lucru „pentru clarificarea cadrului instituţional şi normativ privind controlul calităţii tezelor de doctorat şi aspectele de etică a cercetării ştiinţifice”. Misiunea acestui grup de lucru a fost aceea de a recredibiliza funcţionarea sistemului de învăţământ superior din România, îndeosebi la nivelul studiilor universitare de doctorat, prin elaborarea unui set coerent de propuneri de amendare a actelor normative aplicabile. În ceea ce priveşte raportul acestei comisii ministeriale care şi-a încheiat activitatea sâmbătă, 9 ianuarie, ministrul a arătat că aceasta a punctat o serie de recomandări, de soluţii de ordin administrativ în vederea implementării celor mai bune principii de etică în cercetarea ştiinţifică, necesare a fi adoptate acum sau în perspectivă strategică, în completarea măsurilor de modificare a reglementărilor în vigoare. `Comisia are un raport foarte bun, excelent, prin care îmi recomandă transformările legislative necesare pentru a seta cadrul instituţional potrivit, astfel încât subiectul de acum să devină un subiect care va genera procesul de transformare de analiză al tuturor cazurilor legate de etică şi integritate”. Ministrul a arătat că pe parcursul acestei săptămâni va anunţa toate transformările propuse, iar cadrul legislativ va fi setat în următoarele săptămâni în funcţie de nevoile efective de schimbare, respectiv legi, hotărâri de Guvern, ordine de ministru. În acelaşi timp, ministrul Curaj a declarat că vor fi făcute recomandări ca demnitarii, pe perioada mandatului, să se abţină să îşi susţină doctoratul sau să se înscrie la doctorat”.

Totodată, până la sfârşitul semestrului I, universităţile din România au obligativitatea să îşi evalueze şcolile doctorale, să facă o prezentare a raportului în Senat, iar raportul să fie apoi făcut public, după cum a mai anunţat domnul Curaj.