Untdelemnul faptelor bune

Un articol de: Gheorghe Cristian Popa - 30 Martie 2010

Luni seara, în toate bisericile ortodoxe a fost săvârşită slujba Deniei zilei de marţi. Conform Sinaxarului, în Sfânta şi Marea Marţi s-a făcut pomenirea celor 10 fecioare, care şi-au împodobit candelele lor şi l-au aşteptat pe Mirele Hristos.

La Catedrala patriarhală din capitală, credincioşii s-au adunat în număr mare pentru a participa la slujba Deniei oficiată de PS Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. La finalul slujbei, Preasfinţia Sa a ţinut un cuvânt de învăţătură în care a explicat semnificaţiile duhovniceşti care reies din pilda celor 10 fecioare şi din pilda talanţilor, parabole care se citesc la Sfânta Liturghie în Sfânta zi de Marţi: "Din pilda fecioarelor şi a talanţilor învăţăm cum să ne pregătim pentru ziua venirii lui Hrisots, pentru că El ne-a învăţat ce trebuie să facem ca să ne restaurăm fiinţial, adică să descoperim în viaţa noastră, în fiinţa noastră, chipul lui Dumnezeu care este în noi, pe care trebuie să-l înfrumuseţăm, şi să ne prezentăm în faţa lui Dumnezeu fie la judecata particulară, fie la cea obştească, iar Dumnezeu să se recunoască în noi şi în faptele pe care le-am făcut în viaţa aceasta în numele Lui. Din pilda fecioarelor înţelegem că toţi am fost înzestraţi cu acest chip nemuritor care este sădit în fiinţa noastră în perspectiva asemănării. Fiecare credincios înţelege că este chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. În libertate, trebuie să ne pregătim pentru a urca întru asemănarea cu Dumnezeu. Ne pregătim în felurite chipuri pentru faptul că Dumnezeu ne-a dat nişte talanţi, adică nişte daruri pe care trebuie să le multiplicăm potrivit învăţăturii lui Hristos. Untdelemnul din candele înseamnă faptele bune iar acestea se adugă sufletului ca nişte puteri, care ne ajută să urcăm şi ne propulsează către treptele superioare ale existenţei". La sfârşit, Preasfinţitul Ioachim i-a îndemnat pe credincioşi ca, în Săptămâna aceasta, fiecare să-şi asume Crucea pentru a se asemăna lui Hristos în suferinţă, încât bucuria Învierii să fie deplină. Programul liturgic de la Catedrala patriarhală La Catedrala patriarhală, slujbele se vor desfăşura după programul specific al Săptămânii Patimilor. Mai multe detalii despre aceste slujbe ne-a oferit arhimandritul Timotei, mare eclesiarh al Catedralei patriarhale şi exarh cultural al Arhiepiscopiei Bucureştilor. "În Săptămâna Patimilor sau a Sfintelor Pătimiri ale Mântuitorului Iisus Hristos, în fiecare seară se va săvârşi Denia, care este, de fapt, Utrenia zilei următoare. În această dimineaţă, la Catedrala patriarhală se va săvârşi Liturghia darurilor mai înainte sfinţite iar diseară slujba Deniei va fi săvârşită de IPS Casian, Episcopul Dunării de Jos. Joi dimineaţă, în cadrul Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare, în ziua instituirii Sfintei Taine a Euharistiei, va fi sfinţit, pentru a douăzeci şi una oară de când Biserica Ortodoxă Română este autocefală, Marele Mir, care va deveni Sfântul şi Marele Mir. Deniile de Joi şi de Vineri vor fi săvârşite de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. Astfel, Joi seara se va săvârşi Denia celor 12 Evanghelii, în cadrul căreia, după citirea celei de-a cincea Evanghelii, se va scoate în mijlocul Catedralei patriarhale Sfânta Cruce a Domnului. Vineri dimineaţa, fiind zi aliturgică, nu se va săvârşi nici o Sfântă Liturghie ci se vor săvârşi Ceasurile împărăteşti, rânduială specială, care ne aminteşte de faptul că, în vechea cetate a Constantinopolului, la această slujbă, participa însuşi împăratul, care lectura anumite fragmente liturgice. După citirea Ceasurilor Împărăteşti, se va oficia Vecernia, în cadrul căreia va avea loc scoaterea Sfântului Epitaf care va rămâne în mijlocul Catedralei patriarhale până seara, când se va săvârşi slujba Deniei Prohodului. Sâmbătă dimineaţă se va săvârşi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia şi cu aceasta se încheie şirul celor 10 Liturghii ale Sfântului Vasile cel Mare din cursul anului bisericesc. Canonul Sâmbetei celei Mari este ultima rânduială care se săvârşeşte înainte de marele praznic al Învierii Domnului şi se diferenţiază de celelalte slujbe ale Postului Mare prin caracterul doxologic al cântărilor care au menirea de a ne introduce duhovniceşte în atmosfera de bucurie a Învierii", ne-a spus părintele arhimandrit Timotei Aioanei.