Valorile morale, în atenţia elevilor clujeni şi mureşeni
Colegiul Tehnic de Transporturi „Transilvania“ Cluj-Napoca desfăşoară un amplu proiect educativ intitulat „Adolescenţa - povestea definirii identităţii“ la care participă 1120 de elevi şi 59 de cadre didactice din 20 de licee din judeţele Cluj şi Mureş. Proiectul este susţinut de mai multe parohii clujene şi de Fundaţia „Mitropolitul Bartolomeu“.
Proiectul „Adolescenţa - povestea definirii identităţii“ cuprinde mai multe activităţi, care se desfăşoară până la sfârşitul anului şcolar. Până în prezent au avut loc dezbateri în cadrul liceelor implicate, încheiate cu o dezbatere comună în scopul identificării unor metode de cultivare a valorilor morale la vârsta adolescenţei. La dezbaterea comună, finală, cu tema „Cum cultivăm valorile morale la vârsta adolescenţei“, desfăşurată la Colegiul Tehnic de Transporturi „Transilvania“, au participat, pe lângă elevii şi cadrele didactice implicate în proiect, invitaţi din cadrul comunităţii, între care prof. Mariana Pop, inspector şcolar general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, cadre didactice universitare, reprezentanţi ai cultelor religioase.
Pr. Bogdan Ivanov, consilier cultural al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, a vorbit tinerilor despre importanţa cultivării valorilor morale în procesul de formare al personalităţii.
„Un astfel de proiect nu poate fi ocolit de Biserică, aceasta fiind preocupată de tineri, astfel că atât o parte din parohiile clujene cât şi Arhiepiscopia şi Fundaţia «Mitropolitul Bartolomeu» sprijină acest proiect“, a spus pr. Bogdan Ivanov, care a adăugat că Biserica propune tinerilor deschiderea unor perspective noi prin care să îşi privească adolescenţa şi tinereţea şi prin care „să revalorizeze această perioadă a formării lor intelectuale din perspectiva valorilor creştine, a valorilor morale, care sunt valorile oricărei educaţii autentice“.
De asemenea, pr. Bogdan Ivanov a precizat că tinerii trebuie să fie provocaţi „să îşi privească tinereţea şi în relaţia cu Dumnezeu. A fi tânăr înseamnă a fi curios, dar această curiozitate trebuie să o dubleze cu discernământ, şi a avea reperele a ceea ce se merită să cunoşti şi să urmăreşti în viaţă. Prin parohiile unde aceste şcoli activează s-au făcut întâlniri cu tinerii, discuţii tematice, existând o preocupare constantă pe care Biserica, Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei o au faţă de educaţia tinerilor“.
Activităţi susţinute de parohii
Elena Giurgiu, director adjunct al Colegiului Tehnic de Transporturi „Transilvania“, coordonator al proiectului „Adolescenţa - povestea definirii identităţii“, a precizat că proiectul a inclus activităţi susţinute de parohiile clujene.
„Întrucât este vorba despre un parteneriat între Şcoală, Biserică şi comunitatea locală, am încercat, prin dezbaterile organizate la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ partenere, în funcţie de reprezentanţii bisericii unde este arondată şcoala, să analizăm şi să discutăm împreună metode de cultivare a valorilor morale, atât din perspectivă laică cât şi bisericească. La şcoala noastră am avut invitaţi pe părinţii Iacob Cişmaş şi Marius Prunean“, a precizat prof. Elena Giurgiu.
Proiectul este susţinut de mai multe instituţii, între care Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga“ - filiala Mărăşti Cluj-Napoca; Societatea Academică de Cercetare a Religiilor şi Ideologiilor - SACRI Cluj-Napoca; Fundaţia „Mitropolitul Bartolomeu“ Cluj-Napoca; parohiile „Sfântul Dumitru cel Nou“ şi „Sfântul Arhanghel Mihail“ Cluj-Napoca; Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Departamentul de Psihologie clinică şi Psihoterapie UBB; etc.