“Varianta finală a noii taxe auto, disponibilă într-o lună”

Un articol de: Bogdan Cronţ - 25 Ianuarie 2013

Proiectul noii legi prevede o scădere a valorii timbrului de mediu pentru maşinile vechi cu până la 90%, fapt criticat vehement de importatorii şi constructorii de automobile noi, care s-au arătat îngrijoraţi de perspectiva scăderii drastice a vânzărilor.

 
Noua taxă auto, denumită “timbrul de mediu”, va avea o variantă finală în maxim o lună, a declarat, ieri, ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb.
 
“După încheierea dezbaterii publice, discutarea sugestiilor şi discutarea în Guvern, vom avea varianta finală a timbrului de mediu. După părerea mea, în maxim o lună de zile vom avea timbrul de mediu final”, a precizat ministrul. Ministerul mediului şi schimbărilor climatice supune, în prezent, dezbaterii publice, prin intermediul propriei pagini de internet, o primă variantă a proiectului de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Potrivit documentului, varianta actuală a taxei de primă înmatriculare ar urma să fie denumită “timbrul de mediu”, iar modalitatea de calcul este simţitor simplificată. Practic, în calculul taxei se va ţine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi înmulţită cu valoarea în euro a fiecărui gram şi cu cota de reducere a timbrului exprimată în funcţie de vechime. Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia. Formula de calcul pentru timbrul de mediu se aplică numai în cazul autovehiculelor încadrate pe segmentul M1 (dotate cu cel mult opt locuri, fără scaunul şoferului). Vor plăti noua taxă toate instituţiile publice, cu excepţia autovehiculele aparţinând Salvării, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar şi persoanelor cu handicap. De asemenea, nu vor mai plăti timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxă în anumite forme. Cei care au dat statul român în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal şi cărora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi cei care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei vor plăti noul timbru la prima vânzare a maşinii. Pentru maşinile revândute în afara României, statul va returna o taxă reziduală, calculată în funcţie de perioada de utilizare.
 

Rezolvarea unei “ecuaţii imposibile”

 
Proiectul noii legi prevede o scădere a valorii timbrului de mediu pentru maşinile non-euro cu până la 90% mai mic faţă de nivelul de taxare actual. Reducerea de taxă va începe de la 60% pentru maşinile Euro 2, continuă cu 80% pentru Euro 1 şi ajunge până la 90% pentru cele non-euro. În aceste condiţii, importatorii şi constructorii de automobile noi s-au arătat îngrijoraţi de perspectiva scăderii drastice a vânzărilor. Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia şi reprezentant al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, a declarat, în cadrul unei dezbateri purtate cu ministrul mediului, că noua formă a taxei auto poate duce la pierderea pieţei interne de vehicule noi. “Doamnă ministru, sunteţi pusă în faţa rezolvării unei ecuaţii imposibile. Dacă v-aţi propus să mulţumiţi pe toată lumea, nu veţi reuşi. Când e vorba despre o taxă pur fiscală, tehnică, socială şi politică, este imposibil să-i mulţumiţi pe toţi. Puteţi găsi însă un just echilibru, ţinând cont de câţiva factori. Prin ceea ce aţi propus acum aveţi şanse să respectaţi declaraţiile politice. Aveţi de făcut promovarea unui program Rabla. Vă dau scris că, pe ceea ce aţi făcut acum, anul viitor numărul maşinilor second-hand va ajunge la 350 de mii. Ce facem cu ţara asta? În acelaşi timp, vom ajunge la pierderea pieţei interne la vehicule noi. Vă spun că în Maroc există o fabrică de vis, iar salariile sunt cu 60% mai mici decât cele de aici. (...) Să nu uităm că 18% din exportul general al României este reprezentat de vânzările Dacia. Cred că puteţi îmbunătăţi această propunere”, a subliniat Constantin Stroe.