Verificare anuală pentru maşinile mai vechi de 12 ani
Legislația pentru Inspecțiile Tehnice Periodice (ITP) pentru autovehicule s-a schimbat de la 1 ianuarie 2018, astfel încât românii cu maşini noi vor trece mai rar pe la Registrul Auto Român, în schimb, cei cu vehicule mai vechi de 12 ani vor trebui să efectueze anual ITP şi nu o dată la doi ani, cum era până la 31 decembrie 2017. Doar maşinile cu defecte minore vor putea trece ITP-ul, iar dacă se constată defecte mai grave, acestea trebuie reparate în maximum 30 de zile.
Mașinile cu vechime de cel puțin 12 ani trebuie supuse mai des ITP-ului, începând din ianuarie 2018, conform Legii nr. 260/2017, care vine cu modificări la reglementările în domeniul inspecțiilor tehnice.
Mai exact, documentul prevede că, exceptând vehiculele de interes istoric, automobilele vechi de minimum 12 ani trebuie să treacă ITP-ul în fiecare an pentru a putea fi conduse pe drumurile publice. Până la finele anului 2017, acestea se verificau tehnic o dată la doi ani, ca oricare alt autoturism.
Noile reglementări se aplică începând cu următoarea inspecție trecută în talonul autoturismului, adică după ce se face verificarea tehnică la data stabilită în certificatul de înmatriculare. De exemplu, dacă cel mai recent ITP a fost făcut pe 1 decembrie 2017, următoarea verificare va fi pe 1 decembrie 2019 și abia apoi se va aplica termenul de un an (1 decembrie 2020). Însă dacă verificarea se face pe 30 ianuarie 2018, următoarea inspecție va fi pe 30 ianuarie 2019.
În ceea ce privește mașinile cu o vechime mai mică de 12 ani, ITP-ul se efectuează în continuare o dată la doi ani. Singura excepție de la regulă o reprezintă, de la 1 ianuarie 2018, autoturismele noi la prima înmatriculare în România, pentru care primul ITP se face de-acum după trei ani.
Legea nr. 260/2017 mai stabilește că mașinile pot trece de ITP, începând cu data de 20 mai 2018, numai dacă au deficiențe minore, potrivit avocat.net.
Ideea de a verifica mai strict mașinile uzate este mai veche, însă legislația europeană nu permitea acest lucru. „Există o directivă europeană care ne permite ca din 2018 să introducem o frecvență mai mare la ITP dacă mașinile au peste 160.000 km”, declara George Adrian Dincă, directorul Registrului Auto Român (RAR) în aprilie 2017, unui site specializat.
Pe de altă parte, Registrul Auto Român şi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vor derula trei proiecte cu impact asupra celor 7,6 milioane de autovehicule din România. Proiectele au în vedere efectuarea inspecţiilor tehnice de siguranţă pentru vehiculele cu avarii ale sistemelor de siguranţă rutieră, constituirea corpului constatatorilor de daună independenţi şi un serviciu de informare rapidă, prin sms, a cumpărătorilor de autovehicule la mâna a doua, a anunţat ASF într-un comunicat citat de Agerpres.
Prima măsură presupune ca unui autovehicul, ale cărui sisteme de securitate rutieră sunt grav avariate în urma unui accident, să i se suspende inspecţia tehnică periodică (ITP), urmând ca după efectuarea reparaţiei să i se efectueze o verificare a conformităţii stării tehnice. Această verificare va fi obligatorie doar pentru autovehiculele care au anumite tipuri de avarii ce pot pune în pericol siguranţa rutieră.
Al doilea proiect se referă la constituirea corpului constatatorilor de daună independenţi şi presupune liberalizarea acestei meserii.
Al treilea proiect se referă la un serviciu care va fi pus la dispoziţie de către Registrul Auto Român, cu sprijinul ASF, pentru o informare rapidă, corectă şi transparentă a cumpărătorilor de autovehicule la mâna a doua. Practic, printr-un sms transmis către RAR, cumpărătorii pot afla date despre istoricul unui autovehicul, precum şi informaţii generale despre daunele înregistrate de către acel autovehicul.