Viaţa spirituală şi acţiunea socială trebuie împletite

Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 29 Aprilie 2013

În Duminica Intrării Domnului în Ierusalim, Sfânta Liturghie a fost săvârşită la Catedrala patriarhală de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. Evanghelia ce s-a citit în cadrul Sfintei Liturghii, de la Sfântul Evanghelist Ioan, capitolul al XII-lea, versetele de la 1 la 18, prezintă Ungerea Mântuitorului Iisus Hristos în Betania şi Intrarea Domnului în Ierusalim.

Duminica Floriilor a fost prăznuită cu evlavie de credincioşii care au participat în număr mare la această sărbătoare deosebită. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat în cuvântul de învăţătură semnificaţiile duhovniceşti desprinse din Evanghelie, evidenţiind legătura strânsă între sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim şi învierea din morţi a lui Lazăr. „Evanghelia ne arată că, după învierea lui Lazăr din Betania, cu şase zile înainte de Paşti, Mântuitorul se afla în casa lui Lazăr şi a surorilor sale, Marta şi Maria. El descoperă că dincolo de gestul de recunoştinţă al Mariei, sora lui Lazăr, există şi un gest profetic, adică prevestirea morţii Sale. Totodată, mirul de mare preţ preînchipuia Sfântul şi Marele Mir care se sfinţeşte în Biserica Ortodoxă în Sfânta şi Marea Joi. Sfântul şi Marele Mir este compus din multe mirodenii, din multe plante frumos mirositoare, iar acesta reprezintă deodată pe Mântuitorul Iisus Hristos şi pe Duhul Sfânt pe care El L-a trimis ucenicilor. Sfântul şi Marele Mir prefigurat în mirul de mare preţ al Mariei, sora lui Lazăr, arată şi preţuirea Bisericii faţă de Hristos. Mântuitorul Iisus Hristos arată că acest gest al Mariei este îndreptăţit, pentru că în el se exprimă dragostea şi recunoştinţa ei faţă de Hristos. Vedem că Hristos Domnul nu opune viaţa spirituală şi acţiunea socială. El nu pune în opoziţie Liturghia ca slujbă de recunoştinţă faţă de Dumnezeu şi filantropia, ca dragoste frăţească, smerită şi milostivă faţă de cei săraci. Mântuitorul ne îndeamnă ca mai întâi să cultivăm legătura cu El, izvorul vieţii şi al tuturor darurilor, şi, după ce ne umplem de iubirea Lui smerită şi jertfelnică prin Sfânta Liturghie care conţine toate darurile Duhului Sfânt, să ajutăm şi săracii. Dacă ajutăm săracii, dar nu mergem la Liturghie, există riscul ca ajutorarea săracilor să devină un act de mândrie şi de superioritate egoistă faţă de cei săraci. Astfel avem nevoie de o legătură permanentă cu Hristos prin rugăciune, prin sfintele slujbe, ca să dobândim iubirea Lui smerită, dezinteresată şi milostivă“, a spus Preafericirea Sa.
 
Patriarhul Bisericii noastre a mai arătat că învierea lui Lazăr din morţi a mirat mulţimea de oameni, făcând să crească iubirea şi preţuirea lor faţă de Mântuitorul Iisus Hristos, modelul smereniei. „Într-un fel, învierea lui Lazăr din morţi a grăbit pătimirile Mântuitorului Iisus Hristos, deoarece mai marii poporului, cărturarii, fariseii şi arhiereii s-au umplut şi mai mult de invidie şi de ură faţă de Iisus, pentru că mulţimea începuse să-i părăsească pe ei şi veneau la Hristos. Chiar şi atunci când intră triumfal în Ierusalim, Mântuitorul rămâne smerit. Smerenia Lui se păstrează în fiecare moment al vieţii Sale, nu numai atunci când este întristat, ci şi când este aclamat şi întâmpinat cu multă bucurie. Evanghelia ne spune că mulţimea a adus Mântuitorului ca semn de iubire, de bucurie, de admiraţie, flori şi ramuri de finic. De aceea, şi noi astăzi purtăm ramuri de copaci, frunze de finic, de salcie şi alte flori. Aceste flori simbolizează şi florile credinţei şi ale virtuţilor, după cum ne învaţă Sfântul Ioan Gură de Aur, virtuţi pe care le-am dobândit prin post, prin rugăciune, prin pocăinţă şi prin înfrânare. Florile credinţei şi ale nevoinţei duhovniceşti sunt simbolizate de aceste flori ale sărbătorii de astăzi“, a subliniat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
 
În cadrul Sfintei Liturghii, Preafericirea Sa a hirotonit întru diacon pe tânărul teolog Răzvan Mihai Ciubotariu, pe seama paraclisului cu hramul „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe“ al Reşedinţei patriarhale.