Vocabular religios
Liturghia catehumenilor (Liturghia celor chemaţi la botez) Liturghia catehumenilor ţine de la Binecuvântarea Mare până la „Cei chemaţi ieşiţi...“. Principalele momente ale ei sunt:
- Binecuvântarea de început, când preotul deschide uşile împărăteşti, apoi zice: „Binecuvântată este împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, acum şi pururea şi-n vecii vecilor!“, iar credincioşii răspund „Amin“, care înseamnă „Aşa este“. - Un şir de rugăciuni pentru toată creaţia Lui Dumnezeu, pentru pace şi bunăstare, pentru înţelegere şi unitate între oameni şi Biserică, pentru roadele pământului, pentru natură, pentru bolnavi, pentru toţi oamenii. - Un şir de rugăciuni închinate lui Dumnezeu, Antifonul I (Psalmul 145) şi Antifonul al II-lea, în care se vorbeşte despre perioada Vechiului Testament şi vremea când Mântuitorul era pe pământ, dar lumea nu Îl cunoştea. Apoi, urmează Antifonul al III-lea (Fericirile), când se rosteşte un fragment din Predica de pe munte, în care Mântuitorul descoperă oamenilor condiţiile pentru a intra în împărăţia Sa. - Ieşirea Mică, ce se mai numeşte şi Ieşirea preotului din Altar cu Sfânta Evanghelie, care-L simbolizează pe Mântuitorul Care a venit în lume şi a adus lumina cea adevărată a credinţei. Acum, credincioşii cântă „Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos!“, cântare ce simbolizează prezenţa în lume a Mântuitorului, prin Sfânta Evanghelie, dar şi „Mântuieşte-ne pe noi, Fiul Lui Dumnezeu, Cel ce ai înviat!“, iar apoi se cântă „Sfinte Dumnezeule“ (Trisaghionul) - Citirea Apostolului din cartea Apostolul, care cuprinde fapte, sfaturi, îndemnuri, sfinte învăţături din scrierile Sfinţilor Apostoli. - Citirea Sfintei Evanghelii, care se face numai de către preot sau de către diacon. Aceasta cuprinde faptele şi învăţăturile Mântuitorului din cele patru Evanghelii (Evanghelia după Matei, după Marcu, după Luca şi după Ioan). În vechime, predica se ţinea imediat după acest moment, pentru ca cei care urmau să primească botezul să fie pregătiţi. Astăzi, acest moment are loc la sfârşitul slujbei Sfintei Liturghii. - Rugăciuni speciale pentru cei chemaţi la Botez. (pr. prof. dr. Ion BRIA, Dicţionar de teologie ortodoxă, EIBMBOR, Bucureşti, 1994)