Vor fi finalizaţi 250 kilometri de autostradă
În următorii doi ani, România va finaliza 250 km de autostradă, 50 km în 2015 şi alţi 200 în 2016. Ministrul transporturilor, domnul Ioan Rus, propune ca programul de implementare a infrastructurii să fie transformat în lege astfel încât acesta să fie continuat indiferent de partidele care se vor succeda la guvernare.
Infrastructura de transport rutier se va dezvolta în următorii 15 ani cu alţi 725 de kilometri de autostradă, 184 de kilometri de autostradă fazată (drum expres ce ar urma să fie transformat ulterior în autostradă) şi 1.800 de kilometri de drumuri expres pentru care este necesară o investiţie totală de 28 de miliarde de euro. Potrivit ministrului transporturilor, domnul Ioan Rus, în următorii ani vor fi finalizaţi 250 kilometri de autostradă, 50 km în acest an şi alţi 200 în 2016. „În acest moment avem spre 700 kilometri de autostradă în operare. În 2016, cu siguranţă finalizăm şi vom putea circula pe Sibiu - Nădlac, pe Cluj - Borş, cu o excepţie între Mihăieşti şi Suplacu de Barcău, care ar putea fi finalizată în 2017, pe Cluj - Târgu Mureş, Târgu Mureş - Făgăraş, Sibiu - Făgăraş, Făgăraş - Braşov în situaţia în care vom fi extraordinari de activi, dacă nu în 2017. Cu certitudine vor fi încă 250 de kilometri de autostradă în 2016“, a anunţat marţi ministrul Rus, într-o conferinţă de presă. Pentru 2015, printre priorităţile infrastructurii rutiere se numără finalizarea sectoarelor de autostrăzi pe coridorul IV, a celor de pe autostrada Transilvania, dar şi încheierea procedurilor de licitaţie pentru studiile de fezabilitate la autostrada Ungheni - Iaşi - Paşcani - Tg. Neamţ şi autostrada Tg. Neamţ - Tg. Mureş.
În acelaşi timp, anunţând obiectivele Master Planului General de Transport, ce va fi prezentat în următoarele 2 - 3 săptămâni celor două comisii pentru transport din Senat şi Camera Deputaţilor, ministrul transporturilor, Ioan Rus, propune ca programul de implementare a întregii infrastructuri în România să fie transformat în lege, astfel încât acesta să fie continuat indiferent de partidele care se vor succeda la guvernare. „Cred că varianta cea mai bună este ca tot acest program de autostrăzi, drumuri expres, drumuri naţionale, căi ferate, navale etc. să fie subiectul unei legi privind infrastructura României de toate tipurile. Şi, atunci, am putea avea şansa şi să rostogolim, să multiplicăm banii pe care îi avem la dispoziţie şi, indiferent cine va veni la putere, să continue aceste lucrări, considerându-se imperios necesare pentru dezvoltarea ţării“, a explicat Rus, într-o conferinţă de presă.
Iniţiativa ministrului este susţinută şi de premierul Victor Ponta, care a anunţat că Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani între toate forţele politice. În ceea ce priveşte finanţarea, ministrul Rus a explicat că, în prezent, sunt disponibili circa un miliard de euro din exerciţiul financiar 2007 - 2013 şi vor veni alte aproape 5 miliarde de euro din programarea următoare 2014 - 2020. „Ce se va aduna de la acciza de la motorină suplimentar, ce se va aduna de la rovinietă - unde vom lua măsuri în acest an ca fiecare cetăţean să-şi cumpere rovinietă - mai putem socoti să ajungem de la un miliard la aproape două miliarde de lei pe an suplimentar faţă de ce avem în buget. Aşa s-ar putea ajunge spre şapte miliarde. Dar concesiuni şi parteneriate public private nu au existat în România niciodată, deci noi credem că am putea să finanţăm şi din astfel de aranjamente încă vreo trei miliarde de euro şi să ajungem la 10 miliarde de euro“, a detaliat ministrul, care a subliniat în acelaşi timp că luni, 12 ianuarie, a discutat cu reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii în ideea identificării unor modalităţi de finanţare. (Oana Nistor)