Ziua mondială a drepturilor consumatorilor
Anual, la data de 15 martie este marcată Ziua mondială a drepturilor consumatorilor, în acest an tema propusă fiind rezistenţa la antibiotice. Printre drepturile fundamentale ale consumatorilor se numără cele de a alege, de a fi informat, de a nu fi înşelat, dreptul de a fi despăgubit şi dreptul de asociere.
Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este marcată anual la 15 martie, în această zi fiind organizate în mai multe oraşe din ţară seminarii şi acţiuni de informare în şcoli şi pieţe, supermarketuri etc., cu scopul de a creşte gradul de conştientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii şi pentru stimularea acestora de a acţiona în acord cu aceste drepturi, pentru a fi informaţi corect şi transparent. În acest an, tema propusă pentru sărbătorirea Zilei mondiale a drepturilor consumatorilor este rezistenţa la antibiotice. Potrivit http://www.consumersinternational.org/, grupurile de consumatori din întreaga lume vor face în această zi un apel la cele mai mari companii de fast-food să îşi asume angajamentele globale şi să oprească servirea de carne de la animale care au primit în mod obişnuit antibiotice utilizate în medicina umană. În acest context, sursa citată subliniază că aproximativ 50% din antibioticele din lume sunt utilizate în agricultură. De altfel, la mijlocul săptămânii trecute Parlamentul European a adoptat o directivă privind limitarea utilizării de antibiotice în crescătoriile de animale pentru a contracara rezistenţa tot mai crescută a bacteriilor la aceste medicamente.
Pornind de la tema zilei, şi la noi în ţară, în multe oraşe, sunt organizate numeroase evenimente, precum seminarii, acţiuni de informare în şcoli şi pieţe, supermarketuri etc., pentru creşterea gradului de conştientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii şi stimularea acestora de a acţiona în acord cu aceste drepturi, pentru a fi informaţi corect şi transparent.
Potrivit rezoluţiei ONU din anul 1985, intitulată „Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”, consumatorul trebuie protejat de pericolul de a achiziţiona produse ce îi pot afecta viaţa, sănătatea, siguranţa. Drepturile consumatorului sunt de a alege, de a fi informat, de a nu fi înşelat, dreptul de a fi despăgubit şi dreptul de asociere.
Potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeană - Consumer Scoreboard, puţini consumatori îşi cunosc şi îşi înţeleg drepturile, iar un număr semnificativ de operatori economici nu sunt informaţi despre legislaţia privind drepturile consumatorilor.
În România, instituţia care veghează la respectarea legislaţiei privind protecţia consumatorului şi alinierea la directivele europene în domeniu este Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Pentru semnalarea neregulilor, consumatorii au la dispoziţie Telefonul consumatorilor – 021.9551. Totodată, aceştia pot sesiza în scris încălcarea drepturilor după o încercare prealabilă de rezolvare amiabilă a problemei cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul reclamat ca fiind neconform.
Potrivit legislaţiei în vigoare, reclamaţiile se fac în format scris şi se depun personal la sediile Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor. Sesizările se pot face şi în format electronic, completând Formularul de sesizare online de pe pagina de internet a ANPC - http://www.anpc.gov.ro/. „Reclamaţia/sesizarea se rezolvă în termenul legal (conform prevederilor O.G. nr. 27/2002), cu condiţia ca aceasta să fie însoţită de toate documentele probatorii, respectiv factura fiscală, bon fiscal sau chitanţă, contract, certificat de garanţie sau alte documente, după caz”, informează ANPC.