Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Elevi din toată ţara în „Bătălia cărţilor”

Elevi din toată ţara în „Bătălia cărţilor”

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 07 Martie 2018

Elevi din 11 judeţe au participat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Biblioteca Judeţeană „Kájoni János” din Miercurea Ciuc, la finala concursului naţional intitulat „Bătălia cărţilor”, care încurajează lectura de plăcere şi promovează literatura contemporană pentru copii şi tineret, în afara bibliografiei şcolare.

Concursul a fost iniţiat de Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” din Cluj-Napoca în anul 2014, ideea fiind îmbrăţişată rapid şi de alte biblioteci din ţară.

La finala întrecerii de la Miercurea Ciuc au participat 24 de elevi, cu vârste cuprinse între 11 şi 13 ani şi între 14 şi 18 ani, din Sibiu, Galaţi, Dâmboviţa, Caraş-Severin, Suceava, Argeş, Iaşi, Mureş, Maramureş, Cluj şi Harghita.

După cum a explicat Tatiana Costiuc, de la Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” din Cluj-Napoca, concursul s-a desfăşurat în felul următor: un grup de bi­bliotecari a întocmit o listă cu 10 titluri de cărţi, pe care copiii şi adolescenţii trebuiau să le citească, să întocmească fişe de lectură şi, ulterior, în finala competiţiei, să-i convingă şi pe ceilalţi să ­citească.

„Finala constă în următoarele: o dezbatere «Convinge-mă să citesc» - pentru că, de fapt, scopul concursului a fost să-i învăţăm în primul rând cum să citească, de aceea le-am zis să facă o fişă a cărţii, să-şi extragă de acolo impresiile, frazele care i-au impresionat, mesajul pe care l-au reţinut, să se obişnuiască să citească aşa cum trebuie să citească un cititor bun. Scopul dezbaterii a fost să-i învăţăm să comunice, să transmită ce au citit. Am zis «Convinge-mă să citesc» pentru că, ­dacă nu ai citit această carte şi un copil îţi vorbeşte cu foarte mare drag despre impresiile lui referitoare la o anumită carte pe care şi-a ales-o, poți să îţi doreşti să o citeşti după aceea. Toţi copiii care ajung în finală votează şi cartea preferată”, a explicat Tatiana Costiuc, potrivit Agerpres.

La rândul său, Melinda Bedo, şef serviciu la Biblioteca Judeţeană din Miercurea Ciuc, a menţionat că membrii juriului au atribuit premiile luând în considerare „discursul inspirat, modul de prezentare şi argumentarea coerentă şi, în acelaşi timp, implicarea în dezbateri şi interactivitatea”.

La categoria copii, concursul „Bătălia cărţilor” a fost câştigat de Cristina Kubas, din Maramureş, iar la categoria adolescenţi, câştigător a fost Christian-Ştefan Flandorfer-Tănăsuc, din Iaşi.
De asemenea, cartea anului 2017 la categoria copii a fost desem­nată „Pollyanna, jocul bucuriei”, semnată de Eleanor H. Porter, iar la categoria adolescenţi, volumul „Zi după zi”, al lui David Levithan.

Concursul s-a desfăşurat sub egida Asociaţiei Bibliotecarilor din Bibliotecile Publice din România.

Astfel de concursuri care promovează lectura în rândul elevilor sunt bine-venite, mai ales în contextul în care, din cauza tehnologiei, numărul copiilor care citesc este tot mai mic.

Potrivit unui studiu realizat anul trecut de Asociaţia Curtea Veche, doar 8% dintre copiii bucureşteni citesc de plăcere în timpul liber. O mare parte dintre cei care nu citesc spun că nu au timpul necesar, fiind ocupaţi cu şcoala sau cu alte cursuri suplimentare. Motivul principal pentru care copiii renunţă la lectura unei cărţi este lungimea acesteia (34,6% din eşantion) sau prezenţa unor cuvinte pe care nu le înţeleg.

Unii dintre copii sunt deranjaţi şi de faptul că adulţii le impun ce să citească, iar alţii întâmpină dificultăţi şi presiune când trebuie să citească repede.

În acelaşi timp, potrivit studiului, copiii de 11-12 ani sunt mai interesaţi de lectură, comparativ cu cei mai mari, care optează pentru alte activităţi precum navigatul pe internet sau vizionarea unor filme şi seriale.