De Sărbătoarea Bunei Vestiri, marți, 25 martie, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a oficiat Sfânta Liturghie la Mănăstirea Miclăușeni, județul Iași, cu prilejul
De Sărbătoarea Bunei Vestiri, marți, 25 martie, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a oficiat Sfânta Liturghie la Mănăstirea Miclăușeni, județul Iași, cu prilejul
Numeroși credincioși și pelerini au participat la Sfânta Liturghie oficiată cu prilejul sărbătorii Bunei Vestiri, marți, 25 martie, la Altarul de vară al Paraclisului Catedralei Naționale, de către
Cea dintâi sărbătoare închinată Preasfintei Fecioare Maria, Buna Vestire, a fost celebrată în această dimineață la Catedrala Mitropolitană din Iași, prin săvârșirea Liturghiei Sfântului Ioan Gură de Aur
Arhiepiscopia Iașilor, prin Departamentul Pro Vita, în parteneriat cu Asociația „Life Call” din București a organizat luni seară, 24 martie, prima ediție a spectacolului cu scop caritabil „Gala Bunei Vestiri”. Anul acesta, evenimentul a avut loc la Iași, în ajun de praznic, la Sala Unirii - Cinema Victoria.
Copii și părinţi, cadre didactice şi ostenitori au participat marți, 25 martie, la sărbătoarea Grădiniţei „Buna Vestire” a Patriarhiei Române din București. Pentru luminarea minţilor preșcolarilor, pentru creşterea şi dezvoltarea lor armonioasă şi pentru sănătatea lor şi a celor care îi îngrijesc și îi educă s-a rugat, în cadrul unei slujbe de Te Deum, părintele Ciprian Valentin Chirițoiu, managerul instituției de învățământ.
Protejarea vieții încă de la concepere a fost și este o preocupare constantă a Bisericii noastre. Diaconul dr. Petru Cernat, asistent universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din
În predicile sale la Duminica a treia din Postul Mare, Părintele Patriarh Daniel arată distincția dintre crucea văzută ca răstignire a patimilor și poftelor păcătoase care ne fac opaci luminii harului dumnezeiesc și purtarea crucii, a greutăților inerente vieții omului aici, pe pământ. Duminica a treia are în vedere latura ascetică a crucii, nevoințele pe care fiecare creștin le face pentru a trăi cât mai plenar învierea din moartea păcatului. Profesioniștii ascezei, adevărații stavrofori ai Bisericii sunt călugării. Paramanul, acel accesoriu vestimentar nevăzut al lor, este dovada că ei poartă, în minte și în trup, răstignirea față de cele lumești. În interviul de mai jos, părintele arhimandrit Natanael Haraga, starețul Mănăstirii „Sfântul Nicolae”-Sitaru din județul Ilfov, ne vorbește despre nevoinţele vieţii monahale.
Ioan Popa este un pictor bisericesc român. Face parte din școala de pictură de la noi care numără oameni importanți din această breaslă, Alexandru Nicolau, Daniel Codrescu, Mihai Coman și alții, o generație ajunsă la maturitatea profesiei, deşi nu toți sunt freschiști, ci pictori de icoane pe lemn, alții lucrează în mozaic. Pe toți animându-i acuratețea lucrărilor și adeziunea fără rabat la tradiția bizantină. În interviul pe care ni l-a acordat, Ioan Popa ne vorbeşte despre reprezentarea Crucii, precum şi a temelor asociate ei, în iconografia românească.
La finalul unui dialog amplu cu părintele profesor Viorel Ioniţă, consilier patriarhal onorific, trecem în revistă hotărârile Sinodului I Ecumenic de la Niceea din anul 325. De asemenea, facem trecerea către al
Postul Sfintelor Paşti este cel mai lung şi aspru, cu doar două „dezlegări” la peşte, însă, dacă facem alegerile corecte din punct de vedere nutriţional, organismul va avea parte de o „resetare” ce va aduce cu sine numeroase beneficii pentru corp, dar şi pentru minte. Despre acestea, dar şi despre alimentele pe care este indicat să le consumăm în această perioadă, despre hidratare, moderaţie şi aspecte problematice în cazul anumitor persoane, am discutat cu doamna Mihaela Brebu, dietetician autorizat, la Spitalul „Providenţa” al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei.
Maria-Magdalena Rusu are 25 de ani și este campioană olimpică la canotaj. Când mama ei era însărcinată, a fost sfătuită să renunțe la viața care creștea în ea, pentru că vârsta ar fi putut fi un factor
O curiozitate nesățioasă de a pătrunde înțelesurile slujbelor sfinților români, recent sau mai puțin recent canonizați, m-a dus la Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului.
Viața aici e aspră. Așa a fost întotdeauna și poate de aceea puțini au rezistat în pustniciile din Ceahlău. Și anul acesta iarna a fost rece, mai rece decât cele pe care și le amintește maica Pantelimona din ultimii 10-15 ani. De doar câteva zile pământul s-a mai zbicit, iar lumina și-a făcut loc printre neguri. Pe creastă, zăpezile încă rezistă. Se văd de jos. Vârfurile par învelite în năframe albe. Aici, în vale, ghioceii sunt deja mesagerii Bunei Vestiri. Aleea către biserica mănăstirii seamănă cu o eternă cale către primăvară. Ca o parabolă pământeană a veștii celei bune primite de Fecioara Maria.
Locul în care zilnic se experiază prezența iubirii lui Dumnezeu, bucuria zămislirii unui permanent început ca roadă a Duhului Sfânt, se poate numi lucrare continuă a Bunei Vestiri. Taină minunată, statornicie, vindecare de păcat și moarte, speranță, dăruire de viață veșnică. Un asemenea loc este Mănăstirea „Buna Vestire”, din Episcopia Giurgiului, care marţi își sărbătorește hramul istoric. Așezământ nou ce poartă în acest prezent agitat mesajul începutului mântuirii noastre transmis tainic peste veacuri de prima chinovie cu același hram ridicată în zonă pe vremea Sfântului Grigorie Sinaitul.
Parohia ortodoxă românească de la Prima Porta, zona de nord a Romei, este una dintre comunităţile care au fost binecuvântate de Dumnezeu cu posibilitatea de a se ruga într-o biserică proprie, fiind în diaspora. Acest lucru nu s-a întâmplat nici uşor, nici rapid, dar cu truda oamenilor vrednici, conduşi de un părinte inimos, precum şi cu sprijin financiar din partea Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, acest lucru a devenit realitate, bucurând sute de persoane în fiecare săptămână.
BUNA VESTIRE Erai un dor, o mireasmă, un trandafir al grădinii Din fir în fir, Măicuță, mai aproape de Tine speram să ajung Întindeam mâna. Mă țintuiau ghimpii și spinii Din sufletu-mi olog și
BUNA VESTIRE Nu văzuse niciodată cum ar putea un înger să-nflorească, și totuși pentru el a fost spăimântul, cu mult mai mare, văzând înfricoșat în fața lui lumina întrupată. Cu greu și-a
RUGĂ Doamne, dă un semn de îndurare din vistieria înaltului ceresc fă un bocet lung să se prăvale peste valea plină de cenușă și înec și chiar de nu ar fi de-ajuns fă să credem că această
Reverie Hai, vino să vezi câte flori pe câmpie Răsar în covoare de multe culori, Pornind hotărât de acum să lucreze, Cuminți, prin crâmpeie senine de zori! Privește spre cerul
Împăratul Nu avea obiceiul să scrie dar, într-o bună zi, împăratul (căci așa i se zicea) porunci să i se aducă coli și cerneluri, tocuri de scris... Ordonă să se facă cea mai zemoasă
În Duminica a 4-a a Marelui Post îl pomenim pe Sfântul Ioan Scărarul, un părinte nevoitor al Bisericii care a trăit în secolele 6-7. Prețuit în lumea monahală pentru lucrarea „Scara” sau „Scara
Ne vine greu să înțelegem atunci când oamenii aleg să nu facă nimic într-o situație dată. Atunci când refuză efectiv să ia decizia de a acționa, iar, uneori, fără să mai aștepte un rezultat, abandonează problema definitiv. În ochii celor care acționează indiferent de consecințe, omul care temporizează lucrurile, care împiedică deliberat exercitarea unei alegeri câtă vreme lucrurile nu s-au limpezit complet, este considerat un laș, un neputincios, o persoană vrednică de dispreț. Istoria însă nu ne minte niciodată: de multe ori tocmai cei care și-au păstrat cumpătul până în ultima clipă, fără a ceda presiunilor exercitate de oamenii din jur, de contextul evenimentelor sau de propriile impulsuri, au fost cei care au și transformat marile probleme în oaze imense de reușite. Ne aducem aminte, de exemplu, de faimosul conducător roman Fabius Maximus, cel care, prin strategia sa de amânare deliberată a războiului cu generalul cartaginez Hannibal, a reușit să câștige un conflict care amenința să pună capăt Romei antice și dezvoltării acesteia într-un mare imperiu. Și-a câștigat porecla de „Cunctator” - cel care amână - dar o putem considera o glumă la adresa lui sau un omagiu pentru răbdarea și strategia, pentru planificarea impecabilă și priceperea de care a dat dovadă?
Postul Sfintelor Paști este alcătuit din cele 40 de zile ale Postului Mare și Săptămâna Mare a Sfintele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos. Acum suntem în timpul Postului Mare, când ne pregătim pentru
Parcursul pictorilor iscusiți ne îndeamnă să ridicăm mereu ochii către Dumnezeu, de la Care și prin Care sunt toate, și să recunoaștem, prin talanții primiți în dar de la Creatorul tuturor, lucrarea
Din 1990, când a primit mantia arhieriei, în Galați, cetatea care stat-a vreme de secole de strajă, cu arma credinței, la margine de românitate slobodă, de unde se întindea împărăția padișahului, Înaltul
Vorbind despre viața întru Hristos a creștinului, Sfinții Părinți au socotit, după înțelepciunea lor dumnezeiască, s-o împartă fie în trei, fie în două trepte: făptuirea, luminarea și
Ne vine greu să înțelegem atunci când oamenii aleg să nu facă nimic într-o situație dată. Atunci când refuză efectiv să ia decizia de a acționa, iar, uneori, fără să mai aștepte un rezultat, abandonează problema definitiv. În ochii celor care acționează indiferent de consecințe, omul care temporizează lucrurile, care împiedică deliberat exercitarea unei alegeri câtă vreme lucrurile nu s-au limpezit complet, este considerat un laș, un neputincios, o persoană vrednică de dispreț. Istoria însă nu ne minte niciodată: de multe ori tocmai cei care și-au păstrat cumpătul până în ultima clipă, fără a ceda presiunilor exercitate de oamenii din jur, de contextul evenimentelor sau de propriile impulsuri, au fost cei care au și transformat marile probleme în oaze imense de reușite. Ne aducem aminte, de exemplu, de faimosul conducător roman Fabius Maximus, cel care, prin strategia sa de amânare deliberată a războiului cu generalul cartaginez Hannibal, a reușit să câștige un conflict care amenința să pună capăt Romei antice și dezvoltării acesteia într-un mare imperiu. Și-a câștigat porecla de „Cunctator” - cel care amână - dar o putem considera o glumă la adresa lui sau un omagiu pentru răbdarea și strategia, pentru planificarea impecabilă și priceperea de care a dat dovadă?
Postul Sfintelor Paști este alcătuit din cele 40 de zile ale Postului Mare și Săptămâna Mare a Sfintele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos. Acum suntem în timpul Postului Mare, când ne pregătim pentru
Parcursul pictorilor iscusiți ne îndeamnă să ridicăm mereu ochii către Dumnezeu, de la Care și prin Care sunt toate, și să recunoaștem, prin talanții primiți în dar de la Creatorul tuturor, lucrarea
Din 1990, când a primit mantia arhieriei, în Galați, cetatea care stat-a vreme de secole de strajă, cu arma credinței, la margine de românitate slobodă, de unde se întindea împărăția padișahului, Înaltul
Vorbind despre viața întru Hristos a creștinului, Sfinții Părinți au socotit, după înțelepciunea lor dumnezeiască, s-o împartă fie în trei, fie în două trepte: făptuirea, luminarea și
Îndatoririle, programul prestabilit, distanțele și diferite alte împrejurări ne împiedică adesea să ne întâlnim cu amintirile copilăriei, cu locul natal, cu oameni și bucuriile de neuitat. De curând
În Duminica a 4-a a Marelui Post îl pomenim pe Sfântul Ioan Scărarul, un părinte nevoitor al Bisericii care a trăit în secolele 6-7. Prețuit în lumea monahală pentru lucrarea „Scara” sau „Scara
Crucea e răspunsul la acuza că Dumnezeu a eșuat în creație, că răul, ura, moartea, nedreptatea, boala ne copleșesc. Că binele e sufocat de demon și nu mai are nici o șansă de a triumfa, deși crucea are pe re
Primele două duminici din Postul Mare ne apropie de esența tainică a dreptei credințe, de lumină: lumina din icoană și lumina interioară izvorând din rugăciune. Despre lumină ne vorbesc în termeni și limbaje cu semnificații profunde cele mai vechi texte religioase. Ne vorbesc filosofii și înțelepții lumii, dar și raționaliștii enciclopediști, mai aproape de noi, sau fizicienii epocii moderne. Structura paradoxală a luminii vizibile (undă și corpuscul), viteza ei de propagare uriașă, proprietatea fotonilor de a fi cea mai importantă formă de existență a materiei cognoscibile, îi conferă luminii un rol fundamental în cosmos și în viața oamenilor. Teologia trece mai sus de lumea materială și vorbește despre lumina creată, dar și despre lumina necreată, veșmântul de har al Dumnezeirii.
Titlul încearcă să țină cont de o realitate care unește sărbătorile primei duminici din Postul Mare de anul acesta. Este Duminica Ortodoxiei, dedicată inițial prăznuirii profeților, apoi îmbogățită cu
Duminica a 4-a din perioada Triodului ne pune înainte imaginea Izgonirii lui Adam din Rai. Cântările Triodului exprimă durerea lui Adam că a pierdut Raiul prin neascultare şi mai ales nostalgia acestuia după
Este bine cunoscut faptul că Biserica nu face propagandă politică şi nu se implică în politică, nici de la amvon şi nici prin mijloacele de comunicare în masă. Ca mădulare ale Bisericii, jurnaliştii
Duminica a 4-a din Postul Mare (a Sfântului Cuvios Ioan Scărarul) Marcu 9, 17-32 În vremea aceea a venit un om la Iisus, zicându-I: Învăţătorule, am adus la Tine pe fiul meu, care are duh mut. Şi, oriunde-l
„În zilele acelea Elisabeta, soția lui Zaharia, a zămislit și s-a tăinuit pe sine cinci luni, zicând: Astfel mi-a făcut mie Domnul în zilele în care a socotit să ridice dintre oameni ocara mea. Iar în a șas
Fraților, Cel ce sfințește și cei ce se sfințesc dintr-Unul sunt toți; de aceea, nu se rușinează să-i numească pe ei frați, zicând: «Spune-voi fraților mei numele Tău. În mijlocul Bisericii Te voi
Sfântul Arhanghel Gavriil este unul dintre cei 7 întâistătători ai oştilor cereşti, care a fost trimis de Dumnezeu pe pământ spre a face tot binele firii omeneşti. Când Moise era în pustie, Gavriil Arhanghelul l-a învăţat să scrie cărţile Facerii, despre cele dintâi neamuri şi timpuri.
Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia XIV, IV, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, pp. 170-171 „Cel mai bun lucru este să nu păcătuiești, iar dacă păcătuiești, să simți
În 18 martie, la Sfânta Mănăstire Râmeț are loc, după rânduiala stabilită de Sfântul Sinod, potrivit învățăturii de credință ortodoxă, în conformitate cu normele liturgice și spre a aduce la
Duminica a 4-a din Postul Mare ne prilejuiește reîntâlnirea cu unul dintre cei mai cunoscuți și învățați Sfinți Părinți ai Bisericii noastre, care, prin învățătura și scrierile sale, a marcat o pagină
Biserica noastră va sărbători mâine unul dintre cele mai frumoase şi mai importante praznice împărăteşti, Buna Vestire sau Blagoveştenia, cea dintâi sărbătoare închinată Maicii Domnului. În primele
În 28 februarie 2025 se împlinesc 240 de ani de la moartea martirică a lui Horea și a lui Cloșca, din anul 1785, la Alba-Iulia. Crișan murise deja în închisoare, în 13 februarie. Deși în raportul comisiei de anchetă se menționează că acesta s-a sinucis, există mai multe argumente care aruncă îndoiala asupra acestui lucru.
Sfântul Grigorie Palama este unul dintre cei mai mari teologi ai Bisericii, unul foarte profund, dens și uneori greu de asimilat. Temele abordate de el, cum sunt distincția dintre ființă și lucrările nezidite în Dumnezeu, distincția dintre teologie și vederea lui Dumnezeu în lumină, sunt adânci, greu de expus în cuvinte. Nici exprimarea lui nu este simplă, pe alocuri chiar aticizată și, mai mult, deși se folosește destul de des de metoda argumentației de tip aristotelian, documentaţia lui este laborioasă, nu ușor de urmărit, parcă vrând cu tot dinadinsul să-i invite pe detractorii lui să-i recitească paragrafele! Deci, da, Grigorie Palama este un teolog greu de descifrat și trebuie să recunoaștem și greu de digerat, nu numai de frații noștri de alte confesiuni, dar uneori și de noi. Bunăoară, citindu-l pe Varlaam, Achindin și mai ales pe Grigoras sau Dexios, s-ar putea să ni se pară la început mai clari, mai logici, mai digerabili! Totuși, dincolo de aceste dificultăți, Grigorie Palama este teologul luminii nezidite al lui Dumnezeu, teologul care ne arată cum să urcăm muntele Taborului pentru a-L întâlni acolo pe Hristos, izvorul luminii. Învățătura lui este despre viață, viața în Hristos.