Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Biserica și Școala (II)

Biserica și Școala (II)

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Tudor Călin Zarojanu - 07 Noiembrie 2022

Citește și:  Biserica și școala (I)

O eroare profundă bântuie comentariile despre relația dintre religie și școală. „Crede și nu cerceta” - celebra sintagmă, despre care mai toată lumea „știe” că ar fi un precept al religiei creștine - de unde ar reieși că aceasta se opune științei - îi aparţine în realitate lui Tiberius Julius Celsus Polemaeanus (sec. I d. Hr.), senator roman de origine greacă şi militant împotriva creştinismului! Celsus a publicat un pamflet prin care încerca să ridiculizeze modul în care considera el că oamenii simpli erau convertiţi la creştinism. Origen Adamantius (sec. II-III) i-a combătut teoria în lucrarea „Contra Celsus”. De altfel, prin Origen s-au şi păstrat citatele din opera lui Celsus, ale cărui scrieri nu ne-au parvenit.

Religia creştin-ortodoxă nu se opune cercetării ştiinţifice - și, implicit, nici materiilor școlare științifice. Ar fi şi imposibil, azi, în mileniul trei după Hristos, când toate arhiepiscopiile, toate mănăstirile şi multe biserici au site-uri pe internet!

Desigur, Biserica, în calitatea sa de instanţă morală supremă, are de comentat atunci când şti­in­ţa atinge limite care implică grave probleme de etică - avortul, eutanasia, clonarea umană -, dar nu se află în conflict nici cu cuantica, nici cu chimia organică.

De altfel, nenumăraţi mari oameni de ştiinţă au crezut în Dumnezeu şi în adevărul Bibliei: Johannes Kepler, Matthew Maury, Isaac Newton, Louis Pasteur, William Thomson sau… Charles Darwin! Pasteur, de pildă, a spus: „Cu cât studiez mai mult natura, cu atât sunt mai uimit de lucrarea Creatorului!”. Iar Sir Isaac Newton a lăsat scris: „Am convingerea fundamentală că Biblia este Cuvântul lui Dumnezeu, scris de oameni insuflaţi de Dumnezeu. Studiez zilnic Biblia”, punctând tranşant: „Ateismul nu are sens. Când mă uit la sistemul solar, văd Pământul aflat la distanţa potrivită de soare pentru a primi cantitatea corespunzătoare de căldură şi lumină. Aşa ceva nu s-a produs din întâmplare!” (peste ani, Albert Einstein avea să spună: „Dumnezeu nu joacă zaruri!”).

Nu numai că Biserica și Școala nu se află în vreun fel de concurență sau adversitate, dar colaborează în mod consistent. Există modele de parteneriat Școală - Biserică, între ale căror obiective figurează dezvoltarea intelectuală şi morală armonioasă, în spiritul învăţăturii creştin-ortodoxe, a copiilor şi elevilor din parohie; o mai bună înțelegere socială şi oferirea de şanse egale pentru accesul la educație; reducerea abandonului şcolar şi integrarea copiilor proveniţi din familiile întoarse din străinătate. Programele includ activităţi practice, specifice dezvoltării spiritului moral-creştin la copii şi elevi; activităţi de sprijin material, moral şi de consiliere pentru copii şi elevi care provin din familii aflate în dificultate; servicii sociale; organizarea de tabere creştine; excursii tematice şi pelerinaje; promovarea imaginii Şcolii prin mijloace specifice Bisericii; asistenţa şi consilierea familiilor elevilor, copiilor şi părinţilor din punct de vedere religios-moral.

Că presa laică și rețelele sociale nu prea vorbesc despre toate acestea - e cu totul altă poveste...