Educaţie
Temele de vacanţă dau anxietate copiilor mici

Temele de vacanţă dau anxietate copiilor mici

Cristina Zamfirescu, 26 Iulie 2017

Pentru elevii cu vârste între 7 şi 12 ani, temele de vacanţă sunt factor de anxietate, frustrare şi rezistenţă emoţională la rezolvarea acestora, susțin specialiştii în psihologia copilului. Aceștia îi sfătuiesc pe părinţi să dozeze timpul de studiu în funcţie de vârsta copilului, cantitatea de exerciţii, timpul de joacă şi context (copilul este în vacanţă la bunici sau prietenii lui sunt afară şi el trebuie să facă teme).

În opinia specialiştilor, secretul rezultatelor bune la şcoală nu stă neapărat în teme, ci în dezvoltarea emoţională şi raţională a celor mici. „Odată cu vacanţa au apărut discuţiile legate de temele pentru această perioadă. Pe de o parte, profesorii susţin că temele sunt importante pentru ca elevii să nu uite materia predată în timpul şcolii şi, de cealaltă parte, elevii vor să se bucure de vacanţă şi nu văd cu ochi buni cărţile şi caietele. Tabloul este completat de părinţi, care şi ei se împart în cel puţin două categorii: cei care le cer copiilor să studieze în vacanţe şi cei care nu sunt de acord ca ei să aibă activităţi şcolare în această perioadă.

Cert este că pentru elevii cu vârsta între 7 şi 12 ani, temele de vacanţă atrag anxietate, frustrare şi rezistenţă emoţională la rezolvarea acestora, dacă nu sunt luate în calcul diverse aspecte: vârsta elevului, motivarea, cantitatea de exerciţii dintr-o zi, timpul de joacă şi contextul în care se află copilul (dacă este în vacanţă la bunici sau dacă prietenii lui de joacă sunt afară şi el trebuie să stea să facă teme)”, afirmă psihologul Eveline Osnaga, citată de Agerpres.

Aceasta precizează însă că, dacă în cazul celor mici este bine să fim mai permisivi, nu la fel trebuie să procedăm cu adolescenţii, care au de trecut examene importante și pentru care trebuie să se pregătească din timp. În plus, aceștia din urmă sunt la vârsta la care trebuie să se obişnuiască cu studiul individual, să îşi formeze capacitatea de sintetizare a informaţiei şi să înveţe să îşi prioritizeze sarcinile pe care le au.

În ceea ce-i priveşte pe părinţi, psihologul spune că majoritatea acestora, obişnuiţi cu termene-limită şi cu stresul cotidian, uită că un copil de 10 ani are nevoie de cel puţin două ore de joacă şi mai ales că învăţarea este mult mai eficientă dacă se face prin intermediul jocului.

„Cred că secretul rezultatelor bune la şcoală nu stă în teme, ci în dezvoltarea emoţională şi raţională a celor mici. Cu alte cuvinte, să-i aducem indirect în punctul în care să le facă plăcere să studieze, să citească şi să meargă la şcoală. Dacă vă întrebaţi cum se poate ajunge în acel punct, răspunsul ar suna cam aşa: să aibă un program de somn de cel puţin 8 ore, iar ora de culcare să nu fie mult după ora 22:30; să viziteze cât mai multe muzee şi să aibă parte de cât mai multe explicaţii pentru ca, mai apoi, să-i fie stârnită nevoia de informare; să citească ceea ce îi place fără un număr de pagini sau ore impuse pentru această activitate”, punctează Eveline Osnaga.

Psihologul mai spune că un copil trebuie să petreacă cât mai multe ore alături de membrii familiei, nu doar în cadrul activităţilor de relaxare, ci să participe şi la treburile gospodăreşti, şi chiar în bucătărie. Nu în ultimul rând, copilul trebuie să practice sport.

„Indiferent pentru ce sport optează, de aici se vor dezvolta abilităţi în procesul de învăţare. Sportul ajută la concentrare, conformarea la reguli şi, nu în ultimul rând, la dezvoltarea competiţiei. Nu trebuie să uităm că nu avem nevoie de copii perfecţi, ci de copii fericiţi şi suficient de pregătiţi să facă faţă situaţiilor dificile în care viaţa îi va pune”, a conchis specialistul.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!