Accelerarea digitalizării va determina apariția unor noi meserii
Criza sanitară a dus la numeroase schimbări în domenii precum educația, sănătatea, comerțul, relațiile de muncă, toate fiind provocate de digitalizarea accelerată. Specialiștii spun că pe piața muncii vor apărea meserii noi, care vor trebui să fie semnalate de antreprenori și introduse în nomenclatorul ocupaţiilor din România.
Pandemia de COVID-19 a determinat o accelerare a digitalizării educaţiei, elevii şi profesorii fiind nevoiţi să susţină examene şi evaluări on-line, iar în mediul de afaceri telemunca se pare că a devenit favorita antreprenorilor, peste 500.000 de persoane lucrând de acasă, potrivit Nicoletei Munteanu, reprezentantă a unei firme de consultanță pentru mediul de afaceri, în deschiderea conferinţei on-line „Pactul pentru muncă - împreună construim România“, care a avut loc la Timişoara.
„Şocul pandemic ne-a afectat pe toţi, provocările sunt foarte mari, trebuie să ne regândim modelele de business, angajatorii trebuie să regândească culturile organizaţionale, centrate pe angajat, vom asista în viitorul cel mai apropiat la o serie de modificări ale profesiilor, multe dintre ele vor dispărea şi altele le vor lua locul. Din această perspectivă trebuie regândită legislaţia privind contractele de muncă, ţinându-se cont de munca la distanţă pe platformele on-line şi trebuie create condiţii pentru noi forme de angajare“, a afirmat Munteanu, potrivit Agerpres.
Secretarul de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Dragoş Preda, a subliniat faptul că şansa oferită de pandemie este o restartare în linie şi le-a cerut antreprenorilor să vină spre ministerele de resort cu lista noilor meserii care alimentează piaţa muncii.
„Este necesară o dinamizare a alfabetizării populaţiei, să vorbim cu toţii aceeaşi limbă şi să înţelegem rolul acestor noi tehnologii. (...) Avem deja în discuţie un set de propuneri cu mediul antreprenorial şi cu marile companii din România. Este nevoie de o conectivitate mai bună, iar aceste soluţii trebuie să ajungă la fiecare cetăţean. Vorbim despre telemuncă, teleşcoală, e-comerţ, e-sănătate. Toate acestea se transpun în mai multe locuri de muncă. Trebuie să veniţi cu acele noi meserii pentru a fi introduse în nomenclatorul ocupaţiilor din România“, a punctat Preda.
La rândul său, rectorul Universităţii de Vest Timişoara, Marilen Pirtea, a arătat că piaţa muncii şi a educaţiei sunt printre cele mai dinamice şi globalizate pieţe în acest moment, iar educaţia trebuie să facă faţă acestei realități.
Pirtea a remarcat faptul că marea provocare în zona digitală, din perioada pandemiei, în domeniul educaţiei a fost pentru profesori, întrucât, „dacă elevii învaţă digitalizarea ca pe o limbă maternă, pentru cadrele didactice de o anumită generaţie este ca o limbă străină“.
(Cristina Zamfirescu)