Acces auto restricţionat în centrul Bucureştiului
În zona centrală a Bucureştiului ar urma să fie implementat un sistem integrat pentru gestionarea traficului, care prevede restricţionarea accesului auto, introducerea unui sistem de taxare sau de utilizare a vignetelor, precum şi a unui sistem mai eficient de transport public, conform prevederilor Planului Integrat de Calitate a Aerului.
Traficul rutier şi încălzirea rezidenţială sunt cele mai importante surse ale poluării aerului din Capitală, fiind urmate de industrie şi servicii, a arătat coordonatorul Comisiei tehnice pentru elaborarea Planului de Calitate a Aerului din Municipiul Bucureşti, Ioana Şuteu, în cadrul unei dezbateri publice.
„Pentru Bucureşti, ponderea importantă a poluării revine traficului urban”, a spus Şuteu, precizând că măsurile referitoare la calitatea aerului vizează fluidizarea circulaţiei şi stimularea utilizării transportului public.
Concret, în perimetrul zonei centrale a oraşului se vor aplica următoarele măsuri de reducere a traficului: instituirea regimului parcărilor, respectiv introducerea regimului obligatoriu de plată a parcărilor de utilitate publică generală, coroborat cu aplicarea de sancţiuni pentru staţionarea neregulamentară şi stabilirea unui necesar optim de locuri de parcare permise într-un perimetru delimitat în interiorul zonei centrale (35.000 locuri de parcare); restricţionarea accesului auto în perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale a Capitalei prin identificarea şi implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare a vignetelor; introducerea unui sistem de transport public (linia verde) care să lege zonele de interes administrativ-instituţionale din centrul Capitalei; utilizarea sistemului de semaforizare inteligentă, informează un comunicat al Primăriei Municipiului Bucureşti (PMB).
Conform PMB, pentru îmbunătăţirea calităţii transportului public şi promovarea utilizării acestuia, Primăria Municipiului Bucureşti a demarat deja licitaţia pentru achiziţionarea a 400 de autobuze noi, Euro 6, şi a prevăzut bani în buget pentru achiziţia a 100 de troleibuze, 100 de tramvaie şi a 42 de autobuze electrice.
Totodată, se are în vedere modernizarea, reabilitarea şi extinderea reţelei de tramvaie. „Conform studiilor, prin implementarea acestor măsuri, numărul de călători care utilizează transportul public va creşte cu 30%”, a menţionat PMB.
O altă măsură propusă este modernizarea şi extinderea, acolo unde este posibil, a arterelor de circulaţie, şi crearea de benzi unice dedicate transportului public şi vehiculelor de intervenţie, în acest sens luându-se în calcul realizarea a 8,4 km de bandă unică. Planul mai stipulează necesitatea introducerii tuturor intersecţiilor din municipiul Bucureşti în sistemul BTMS (Bucharest Transportation Management System) până în vara lui 2019.
De asemenea, este prevăzută realizarea de facilităţi de parcare în preajma staţiilor-cheie de transport public şi de staţii intermodale care fac legătura între diferite mijloace de transport. Într-o primă etapă, Metrorex va construi o staţie intermodală la noua staţie de metrou Străuleşti de pe Magistrala 4, iar ulterior PMB va construi trei staţii intermodale: la Pantelimon Vergului (la noul terminal intermodal de la capătul tramvaielor 14 şi 55), la Prelungirea Ghencea Domneşti (la viitorul terminal intermodal de pe DNCB Domneşti), pe şos. Berceni (la staţia de metrou Dimitrie Leonida).
Documentul prevede şi realizarea de piste pentru biciclete, crearea de staţii de închiriere pentru biciclişti şi parcări pe traseele nou create, dar şi conservarea, ameliorarea şi extinderea spaţiilor verzi publice.
Planul Integrat de Calitate a Aerului urmează să fie supus aprobării Consiliului General al Municipiului Bucureşti.