Agheasma Mare
În aceste zile de sărbătorire a praznicului Botezului Domnului (6-14 ianuarie) creştinii ortodocşi iau Agheasmă Mare, adică apa sfinţită în Ajunul şi în ziua sărbătorii Botezului Domnului (5 şi 6 ianuarie).
Se numeşte Sfinţirea cea mare a apei deoarece apa sfinţită acum de sărbătoarea Botezului Domnului, conform lucrării Învățătură de credință creștină ortodoxă, are o putere deosebită, fiind sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh în cursul rugăciunii de sfinţire, iar sfinţirea are loc în însăşi ziua în care Mântuitorul a sfinţit apele, botezându-Se în Iordan.
Îndoita chemare a Duhului Sfânt pentru sfinţirea apei se face când preotul rosteşte cuvintele: „Tu Însuţi, dar, Iubitorule de oameni Împărate, vino şi acum, prin pogorârea Sfântului Tău Duh, şi sfinţeşte apa aceasta”; şi când spune: „Însuţi şi acum, Stăpâne, sfinţeşte apa aceasta, cu Duhul Tău cel Sfânt”.
Agheasma Mare se săvârşeşte de două ori pe an, în Ajunul şi în ziua Botezului Domnului. Slujba Sfinţirii celei mari a apei ne aduce aminte de Botezul Domnului în Iordan, când s-au deschis cerurile şi S-a arătat Sfânta Treime, dar şi de botezul nostru, când am fost botezaţi în numele Preasfintei Treimi.
Sfântul Ioan Gură de Aur menţionează că, încă din timpul său, „mulţi creştini obişnuiesc ca la această sărbătoare (Botezul Domnului), la miezul nopţii, după ce au scos apă, să o ia acasă şi să o ţină un an întreg, pentru că în ziua aceasta s-a sfinţit apa. Aici, se întâmplă o minune, deoarece apa care se scoate azi nu se strică, ci se ţine un an întreg şi deseori doi sau trei ani de-a rândul, fiind ca şi cea proaspătă”.
La rânduiala Aghesmei Mari cerem, prin rugăciunile întocmite de Sfântul Sofronie, Patriarhul Ierusalimului, ca apa aceasta să fie „izvor de nestricăciune, dar de sfinţenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtarea puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească”. De asemenea ne rugăm ca ea să fie, pentru cei ce vor fi stropiţi sau vor gusta din ea, „spre curăţirea sufletelor şi a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfinţirea caselor şi spre tot folosul de trebuinţă”. În final cerem ca această apă sfinţită să dăruiască „tuturor celor ce se vor atinge de ea şi se vor stropi şi o vor gusta sfinţire, binecuvântare, curăţire, sănătate”.
În ectenia mare de la Agheasma Mare cerem „Domnului Dumnezeu să trimită binecuvântarea Iordanului şi să sfinţească apa aceasta cu puterea, cu lucrarea şi cu pogorârea Sfântului Duh” şi să vină peste ea „lucrarea cea curăţitoare a Treimii, Celei mai presus de fire”, dăruindu-i „harul izbăvirii” prin care „să se risipească tot sfatul viclean”.
Ne rugăm Bunului Dumnezeu „să ne scoată din toată vrăjmăşia şi ispita, care ne stau împotrivă, şi să ne facă vrednici de bunătăţile cele făgăduite” şi „să ne luminăm cu lumina cunoştinţei şi a dreptei credinţe, prin venirea Sfântului Duh”. Iar prin sfinţirea ei, „apa aceasta” primeşte „dar de sfinţenie şi curăţire de păcate, spre tămăduirea sufletelor şi a trupurilor, spre tot folosul de trebuinţă”.
Prin sfinţire această apă numită Agheasmă Mare este „curăţitoare spre viaţă veşnică”, „izgonitoare de toată bântuiala vrăjmaşilor celor văzuţi şi nevăzuţi” pentru cei „ce o vor lua şi o vor primi spre sfinţirea caselor”. În acelaşi timp Agheasma Mare aduce „curăţire sufletelor şi trupurilor tuturor celor ce o vor lua cu credinţă şi vor gusta” din ea. Ne rugăm „să ne învrednicim să ne umplem de sfinţenie prin gustare din apa aceasta, cu venirea cea nevăzută a Duhului Sfânt”.
Despre folosul Aghesmei Mari Preafericitul Părinte Patriarh Daniel menţionează trei lucrări deosebite ale acestei ape sfințite: „În primul rând, ea este sfințitoare, de suflet şi de trup, de case, de gospodării și de grădini. În al doilea rând, Agheasma Mare este vindecătoare, de boli sufletești și trupești. De aceea Agheasma Mare o iau în timpul anului și cei care sunt foarte bolnavi, precum şi cei care nu au voie să se împărtășească, dar ca o consolare sau mângâiere primesc dezlegare de la duhovnic pentru a lua Agheasma Mare. În al treilea rând, Agheasma Mare este eliberatoare de duhuri necurate, de patimi rele şi de situaţii dificile. Adică prin gustarea Aghesmei Mari și prin stropire cu Agheasmă Mare se alungă patimile și duhurile necurate sau duhurile rele. De aceea, când omul are tulburări, încercări în viață, folosește această Agheasmă Mare. Deci Agheasma Mare este sfințitoare, vindecătoare și eliberatoare de patimi rele și de duhuri necurate”.
Apa sfinţită de Bobotează numită Agheasma Mare se ia în aceste zile de serbare a Botezului Domnului, pe nemâncate, până la Odovania acestui praznic din data de 14 ianuarie. După cum ne îndeamnă imnografia slujbei Aghesmei Mari, „luăm apa (sfinţită) cu veselie”, deoarece ştim „că celor ce o iau cu credinţă, în chip nevăzut” primesc darul Duhului, de la Hristos Dumnezeul şi Mântuitorul sufletelor noastre.