Amânarea datoriilor la stat, doar cu o cerere

Data: 20 Octombrie 2020

Contribuabilii, persoane fizice sau firme, care au acumulat datorii la stat după declararea stării de urgenţă îşi vor putea eşalona obligaţiile pe cel mult 12 luni dacă depun o cerere în acest sens, fără alte documente justificative, până la data de 15 decembrie 2020, potrivit unui proiect de ordonanţă. De facilitate beneficiază doar contribuabilii buni platnici, iar termenul de soluționare a cererii este de 5 zile.

„Faţă de procedura normală de acordare a eşalonării potrivit Codului de procedură fiscală, documentele depuse de debitori sunt simplificate în sensul că se depune numai o cerere, fără a fi depuse alte documente şi termenul de soluţionare este mult redus, întrucât nu este necesară o analiză amplă asupra situaţiei fiscale a debitorului”, potrivit unui proiect de ordonanţă publicat de Ministerul Finanţelor Publice.

Eşalonarea la plată nu se acordă pentru obligaţiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei în cazul persoanelor fizice şi 5.000 lei în cazul persoanelor juridice, se precizează în proiectul de ordonanţă.

„Se propune reglementarea unei proceduri alternative simplificate de acordare a eşalonării la plată pentru cel mult 12 luni, pentru obligaţiile bugetare principale şi accesorii a căror scadenţă/termen de plată se împlineşte după data declarării stării de urgenţă până la data eliberării certificatului de atestare fiscală. Beneficiari ai facilităţii sunt toţi contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală şi care nu înregistrează obligaţii fiscale restante la data declarării stării de urgenţă”, subliniază autorii proiectului în nota de fundamentare a acestuia.

Pentru acordarea eşalonării, contribuabilul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv (la cerere, debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare); să nu înregistreze obligaţii bugetare restante la data declarării stării de urgenţă; să nu se afle în procedura insolvenţei; să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare; să aibă depuse toate declaraţiile fiscale; să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legis­laţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară.

Potrivit MFP, măsura este o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgenţă, pentru care perioada de aplicare încetează la data de 25 octombrie 2020. De asemenea, instituţia menţionează că termenul de soluţionare este mult diminuat - 5 zile de la data depunerii cererii, întrucât nu este necesară o analiză amplă asupra situaţiei fiscale a debitorului. 

(Cristina Zamfirescu)