Angajații trebuie să se adapteze joburilor create de internet
Ultimul raport al Băncii Mondiale (BM) privitor la forța de muncă și tehnologia digitală arată că, în România, doar 20% din șomeri utilizează internetul pentru a căuta un job și 5% descarcă documente oficiale de pe site-urile publice. Reprezentanții BM susțin că țările din Uniunea Europeană (UE), inclusiv România, trebuie să realizeze politici pentru a ajuta angajații să se adapteze la noile locuri de muncă create de internet, pentru a evita
creşterea inegalităţii şi a excluziunii sociale.
Internetul a devenit un instrument important de conectare la piața forței de muncă, fie că vorbim despre șomeri, angajați sau companii, însă, în România este prea puțin folosit. Cel puțin așa arată cifrele unui raport al BM, dat publicității zilele acestea, potrivit căruia doar 20% din şomeri își caută un loc de muncă apelând la mediul virtual și doar 5% descarcă documente oficiale de pe site-urile unor instituții publice. În același timp, nici un angajat din România nu lucrează de acasă, folosind internetul, e-mailul şi telefonul, comparativ cu peste 10% cât este cota înregistrată în Europa de Vest şi de Nord.
Specialiștii BM atrag atenția că inegalităţile existente în Uniune s-ar putea mări, în contextul în care, cel mai probabil, muncitorii calificaţi sunt cei care folosesc internetul pentru a-și găsi un loc de muncă sau pentru a participa la reţele profesionale. În aceste condiții, sfatul oficialilor BM pentru statele din UE este acela de a se concentra pe realizarea de politici care să îi ajute pe angajați să se adapteze la noile locuri de muncă create de internet, dacă vor să evite creşterea inegalităţii şi a excluziunii în regiune. Potrivit raportului, accesul aproape universal la internet se dovedește a fi insuficient pentru ca ţările din Uniune să beneficieze de oportunităţile create de tehnologiile digitale, fiind nevoie de ceva mai mult pentru dezvoltarea unor politici care să aibă ca țintă facilitarea accesului și conectarea muncitorilor la joburile din domeniul digital.
Deși specialiștii români din sectorul IT sunt dintre cei mai buni în lume, dar 40% din populație nu a folosit niciodată internetul, a declarat Elisabetta Capannelli, country manager pentru România și Ungaria la Banca Mondială, într-o conferință de specialitate. „România trebuie să se concentreze pe competențele digitale pentru a scădea decalajul. Româna este a doua limbă vorbită la birourile Microsoft din lume, iar specialiștii IT români sunt dintre cei mai buni din companiile mari. Unele dintre cele mai populare aplicații pe care le folosim pe telefoane sunt dezvoltate de români. Capitalul uman pe care țara îl poate oferi și potențialul sunt foarte bogate. Dar este, de asemenea, un paradox pe care îl vedem aici, anume că România are unul dintre cele mai mici procente de utilizatori obișnuiți de internet din UE, fiind de 56%, iar 40% din populația română nu a folosit niciodată internetul”, susține Capannelli. Și aceasta, cu toate că România se află în topul țărilor din lume în ceea ce privește internetul de mare viteză, situându-se peste media europeană.
Cât privește companiile din România, mai puţin de 10% din firme utilizează cloudul, iar antreprenorii se confruntă cu mai multe piedici în sectorul serviciilor care stau în calea adoptării tehnologiei digitale, se mai arată în același raport al BM.
Într-o conferință susținută zilele acestea, Cătălin Marinescu, președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații – ANCOM, a declarat că penetrarea serviciilor de internet în România este de 89%, iar conectivitatea se află undeva la 60%. „Penetrarea internetului fix probabil că nu este suficientă. Există o penetrare de 89% și este o conectivitate undeva la 60%”, a spus Marinescu. Potrivit acestuia, serviciul de broadband (internet de viteză) în România este disponibil în mult mai multe locuri decât proporția persoanelor care se conectează la aceste rețele.