ANOSR: Problema diplomelor anulate este una „extrem de gravă“
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) consideră că universităţile trebuie să elibereze diplome beneficiind neapărat de o evaluare strictă a standardelor calitative şi solicită ca absolvenţii programelor de studii neautorizate să intre în legalitate în cel mai scurt timp.
Evaluarea trebuie realizată de către o instituţie abilitată în acest sens, independentă din punct de vedere politic şi financiar, ANOSR considerând că orice sistem de educaţie trebuie să aibă un set de reguli general valabile şi aplicabile, precum şi un set de sancţiuni bine definite pentru încălcarea acelor reguli, se arată într-un comunicat al organizaţiei studenţeşti. În ceea ce priveşte situaţia universităţilor scoase în afara legii, ANOSR sprijină demersurile de a reintegra cât mai repede toate persoanele afectate în rândul absolvenţilor cu studii superioare, prin reatestarea diplomelor acordate de acestea fără a avea în mod legal acest drept. De asemenea, organizaţia cere ca procedurile de control şi reorganizare a licenţei să nu fie tergiversate, iar absolvenţii cu diplome anulate să aibă şansa de a intra în legalitate în cel mai scurt timp. ANOSR consideră că problema diplomelor anulate este una „extrem de gravă“ şi, în consecinţă, solicită tuturor factorilor politici şi juridici să sprijine soluţionarea acestei situaţii. „Totodată, instituţiile care se fac vinovate pentru situaţia creată trebuie să suporte toate prejudiciile morale şi materiale aduse studenţilor sau absolvenţilor, deci să acopere toate cheltuielile de intrare în legalitate“, potrivit sursei citate. Totodată, ANOSR îşi manifestă îngrijorarea faţă de transformarea educaţiei într-o sursă de venituri, deseori ingnorându-se, într-un mod cât se poate de clar, calitatea procesului. „Susţinem revizuirea şi redefinirea structurii didactice în universităţile în care este cazul, prin asigurarea unui număr cât mai ridicat din posturile de profesor pentru cadrele didactice titulare, în vederea satisfacerii unui grad avansat de reprezentativitate şi experienţă faţă de numărul şi nevoile studenţilor, atât din punctul de vedere al metodologiei pedagogice, cât şi al respectării unui aspect esenţial al procesului Bologna, respectiv «învăţământul centrat pe student». Astfel, urmărim asigurarea calităţii şi deci a reformei eficiente în sistemul de învăţământ superior românesc“, subliniază organizaţia studenţească. ANOSR atrage atenţia că dezbaterile legate de instituţiile de învăţământ superior scoase în afara legii din ultimele zile au la bază o serie de probleme legale. Legat de procesul de acreditare, ANOSR îşi menţine poziţia exprimată până în prezent, respectiv faptul că „certificarea unei instituţii de învăţământ superior trebuie realizată în mod obligatoriu pentru toate instituţiile de profil. Acest proces trebuie realizat într-o manieră cât se poate de transparentă, de către o autoritate apolitică, cu experienţă şi recunoaştere naţională şi internaţională“.