Asociaţiile, obligate să afişeze modul de calcul al întreţinerii

Un articol de: Oana Nistor - 05 Feb 2016

Asociaţiile de proprietari, prin grija preşedintelui, vor afişa lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor, modalitatea de calcul în urma căruia au rezultat sumele lunare de plată, potrivit unei legi adoptate miercuri în plenul Camerei Deputaţilor. Proprietarii au posibilitatea să ceară, potrivit unei legi intrate în vigoare anul trecut, adeverinţe cu situaţia cheltuielilor defalcate privind întreţinerea.

Asociaţiile de proprietari sunt obligate să afişeze modalitatea de calcul al cheltuielilor de întreţinere pentru fiecare apartament, legea pentru modificarea şi completarea Legii 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari fiind adoptată miercuri, 3 februarie, în plenul Camerei Deputaţilor, for decizional în acest caz. Aceasta prevede că asociaţia de proprietari, prin grija preşedintelui, va afişa lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor, modalitatea de calcul în urma căruia au rezultat sumele lunare de plată. „Modalitatea de calcul va conţine şi arăta explicit toate costurile şi sumele care formează totalul de plată al proprietarilor, respectiv modul de calcul şi de repartizare a acestor cheltuieli către proprietari”, este prevăzut în textul legislativ. În situaţia în care modalitatea de calcul al sumelor lunare de plată ce revin fiecărui proprietar nu va fi afişată, amenda aplicabilă va fi cuprinsă între 500 şi 3.000 de lei. Potrivit iniţiatorului textului de lege, „introducerea acestei obligaţii va impune un plus de transparenţă în repartizarea şi stabilirea cheltuielilor asociaţiilor de proprietari”. Totodată, ca urmare a intrării în vigoare a alte două legi în anul 2015 care modifică Legea asociaţiilor de proprietari, trimestrial trebuie să existe o informare cu privire la situaţia financiară a asociaţiilor, iar proprietarii au posibilitatea de a cere adeverinţe cu situaţia cheltuielilor defalcate privind întreţinerea.

Asociaţiile de proprietari au, potrivit Legii nr. 230/2007, mai multe cheltuieli, respectiv: cheltuieli pe numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în proprietăţi individuale; cheltuieli pe consumuri individuale; cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de suprafaţa utilă a proprietăţii individuale; cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociaţiei de proprietari; cheltuieli pe consumatori tehnici; sau cheltuieli de altă natură. De asemenea, scrie portalul avocatnet.ro, suma ce priveşte proprietatea comună a fiecărui proprietar din cadrul condominiului este stabilită şi repartizată proporţional cu cota-parte indiviză din proprietatea comună. „Cheltuielile efectuate de asociaţia de proprietari pentru plata unor servicii de utilităţi publice sau de altă natură, legate de proprietăţile individuale din condominiu şi care nu se facturează individual pe fiecare dintre acestea, se repartizează după acelaşi criteriu care a stat la baza emiterii facturii, în conformitate cu prevederile contractului încheiat cu furnizorul respectivului serviciu”, este punctat în actul normativ amintit.

Înfiinţarea unei asociaţii de proprietari este obligatorie pentru proprietarii de apartamente, însă această formă de organizare are şi anumite avantaje, respectiv calitatea de persoană juridică cu drepturi depline în faţa oricărei instituţii publice de stat sau private, negocierea directă a contractelor de furnizare şi intermedierea serviciilor publice de utilităţi, dar şi aplicarea unui sistem propriu de penalizări, aducător de venituri, compensatoare pierderilor, pentru asociaţie.