Botezul în Ortodoxie
Prima taină în Biserica Ortodoxă este Botezul, fără de care nu sunt posibile celelalte Sfinte Taine. Prin Botez devenim membri ai Bisericii. Acest lucru nu-l facem doar „prin acceptarea unor principii sau axiome teoretice sau a unor angajamente morale, ci, înainte de toate, printr-un act trupesc: afundarea și scoaterea de trei ori din apa Botezului - o legătură faptică și sensibilă cu moartea și cu Învierea lui Hristos” (Christos Yannaras, Abecedar al credinței).
Ne îngropăm și înviem cu Hristos în apa sfințită a Botezului în numele Preasfintei Treimi. Devenim templu al Duhului Sfânt prin pecetluirea cu Sfântul și Marele Mir. Apoi cel nou botezat devine hristofor prin împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Hristos. Astfel, omul este izbăvit de păcatul strămoșesc și devine membru al trupului tainic al lui Hristos, Biserica. Odată intrat în Biserică, se bucură de harul Duhului Sfânt pe care îl primește prin Sfintele Taine. Prin Botez, creștinul intră în Împărăția lui Dumnezeu pe pământ, Biserica, și se pregătește prin credință și fapte bune ca la mutarea din viața aceasta să dobândească Împărăția cerurilor. Scopul vieții creștine este mântuirea, pentru că Hristos a venit în lume ca pe noi să ne mântuiască (1 Timotei 1, 15). Mântuitorul Iisus Hristos a instituit această taină când le-a spus Sfinților Apostoli: „Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh...” (Matei 28, 19)
La Botez cântăm: „Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat”, pentru că prin jertfa, moartea și Învierea Lui am fost izbăviți de păcatul strămoșesc. Astfel, suntem datori să mărturisim că Taina Botezului ne deschide drumul către mântuire și dobândirea vieții veșnice.