Buşteniul, o nouă identitate culturală

Un articol de: Diana Spânu Dănilă - 01 Aprilie 2011

În Casa de Cultură din Buşteni, artiştii se simt preţuiţi, stimaţi, adevăraţi. Revin mereu în capitala culturală de pe Valea Prahovei, pentru că oamenii locului transformă actul de cultură în act de iubire. Constantin Spurcaciu, directorul Centrului Cultural "Aurel Stroe" din Buşteni, este unul dintre cei puţini care îndrăznesc să împodobească munţii cu muzică şi poezie.

Stimate domnule director Constantin Spurcaciu, aţi declanşat o efervescenţă culturală în oraşul Buşteni. Aş dori să începem discuţia noastră cu cel mai recent şi mai important eveniment, cel care a schimbat titulatura instituţiei pe care o conduceţi şi care a dat o nouă identitate oraşului. Având în vedere că, de-a lungul anilor, la fosta Casă de Cultură din Buşteni, au avut loc o multitudine de evenimente cultural-artistice de înaltă ţinută şi de o importanţă care a depăşit sfera locală, s-a impus de la sine transformarea instituţiei în centru cultural. Deoarece nici fosta instituţie nu avea un nume, urma să găsim o personalitate care să ne reprezinte, un nume care să fie legat atât de aşezarea geografică, cât şi de specificul activităţii noastre. Ideea ca acest nume să fie Aurel Stroe ne-a venit în momentul organizării, în 2009, a primei ediţii a Festivalului Internaţional "Aurel Stroe", la care au participat muzicologi şi muzicieni de primă mărime ai vieţii muzicale din ţară şi din străinătate (interpretul preferat şi prieten al lui Stroe, Daniel Kientzy, muzicologul Alexandru Leahu, compozitoarea Ana Szilagyi din Viena, dr. Despina Petecel-Theodoru, pianistul Sorin Petrescu, precum şi studenţi ai maestrului), care ne-au relevat adevărata dimensiune a personalităţii compozitorului. Întrucât marele dispărut a fost legat profund de meleagurile noastre, atât prin activitate (în perioada 1992-2008, a ţinut cursuri de compoziţie în cadrul unei şcoli de vară la Buşteni), cât şi prin locuinţa pe care o avea la Buşteni, unde a creat o mare parte din operele sale, am considerat că este cea mai reprezentativă personalitate pentru oraşul nostru. Demersurile noastre s-au bucurat de înţelegerea autorităţilor locale. Astfel că, la ediţia a II-a a festivalului, în data de 3 octombrie 2010, în prezenţa personalităţilor participante la festival, a membrilor familiei (soţia Angelika Kohli-Stroe, fiica Raluca Stroe-Brumaru şi nepoţi) şi a autorităţilor locale, a avut loc festivitatea de inaugurare a Centrului Cultural "Aurel Stroe", dezvelirea plăcii comemorative, inaugurarea spaţiului muzeal memorial "Aurel Stroe", sfinţirea şi vizitarea acestuia, urmate de premiera naţională a operei "Orestia II (Coeforele)" a lui Aurel Stroe, care a mai fost jucată o singură dată în 1979, la Avignon. Opera a fost pusă în scenă de Filarmonica "Banatul" din Timişoara. Transformarea Casei de Cultură în Centrul Cultural "Aurel Stroe" a dat cu certitudine o nouă identitate oraşului Buşteni, înscriindu-l pe harta muzicală a Europei. Maratoane culturale de înaltă ţinută Din ce an sunteţi la conducerea centrului cultural al oraşului şi cu ce proiecte aţi debutat? Din 1976. Ca proiecte de început, pot să amintesc Festivalul Naţional al Teatrelor de Revistă pentru Copii, aflat acum la ediţia a XVI-a, Galele Teatrului Studenţesc "Seri în lumea Thaliei", precum şi cursuri şi cercuri aplicative (pian, chitară, desen, pictură, dans modern). Numai în luna iunie a anului 2009 s-au desfăşurat următoarele festivaluri: "Caraiman Fest" (Festival Internaţional de Film Turistic şi Religios, la care au fost prezentate 68 de filme din 30 de ţări, sub înalta autoritate a lui Antonio Conte - preşedinte al Federaţiei Internaţionale a Presei Turistice), "Aghios o Theos" (Festival de muzică corală religioasă), "Memento Vivere Festival" (Festival de balet şi teatru, cu participarea Maiei Morgenstern), Galele Teatrului Studenţesc. Cum aţi realizat primele conexiuni cu artiştii sau primele parteneriate? Activitatea foarte bogată din anii 2009-2011 a creat contacte cu foarte mulţi artişti, nu doar legături profesionale, dar şi sentimentale. Prin valoarea şi numărul mare de evenimente culturale şi mai ales muzicale, cred că am reuşit să convingem că scena Centrului Cultural trebuie inclusă în agenda lor. Aveţi în dotarea Centrului "Aurel Stroe" un pian cu coadă foarte bun, cu un sunet deosebit de frumos. Cum a fost achiziţionat acest instrument? Pianul Wendl & Lung, de fabricaţie austriacă, a fost achiziţionat în noiembrie 2008. Demersul nostru nu a fost în zadar, deoarece a deschis oportunităţi pentru naşterea şi dezvoltarea stagiunilor muzicale, atât pentru public, cât şi pentru cursanţi. Am avut de ales între şapte oferte, iar pianul confirmă alegerea făcută, prin calităţile lui şi aprecierile artiştilor. Aş vrea să ne împărtăşiţi un secret, cel al managerului ideal pentru o Românie în criză. Cum se poate realiza un festival cultural cu buget zero? Este evident că, într-o perioadă de criză, manageriatul unei instituţii culturale se confruntă cu probleme noi. Ţinând cont de acest lucru, un rol deosebit într-o activitate orientată spre economii, dar şi eficienţă, este dat de relaţiile cu artiştii, cu toţi colaboratorii noştri, care, în mare parte, au înţeles că în această perioadă, nu întotdeauna aspectul financiar trebuie pus pe primul plan şi că atât cultura, cât şi spiritualitatea trebuie să depăşească anumite obstacole. Elocvent pentru ideile de mai sus este modul cum am conceput şi organizat a III-a ediţie a "Săptămânii Culturale 2010 la Buşteni", un maraton cultural de 11 zile. Neavând un buget al evenimentului, am contactat o agenţie care s-a ocupat de mediatizare, care a pus în vânzare online şi direct biletele pentru spectacole. Ne-am bazat pe consensurile cu toţi artiştii care au acceptat să primească onorarii din vânzarea biletelor. Valoarea, calitatea şi tinerii - priorităţi Cum pregătiţi publicul tânăr şi foarte tânăr pentru tradiţie şi adevărata cultură? Ce proiecte aveţi în acest sens pentru stagiunea 2011? Una dintre preocupările noastre de bază este aceea de a aduce la toate manifestările organizate de Centrul Cultural "Aurel Stroe" Buşteni, copii şi tineri, începând de la cei de vârstă preşcolară (teatru de păpuşi, cursuri aplicative) la elevii din clasele gimnaziale şi liceale. Aici se organizează periodic atât audiţii muzicale, cât şi ore de muzică (pian, chitară, grup coral), iar sub bagheta profesorului Marin Guşter - cursul de dans, cercul de desen şi pictură. Elevii des invitaţi şi prezenţi la numeroasele manifestări: recitaluri, spectacole, prezentări de carte şi vernisaje. Dintre manifestările ce alcătuiesc stagiunea 2011, amintim: aniversare Nichita Stănescu, recitalurile din cadrul stagiunii muzicale de la Buşteni, în colaborare cu Muzeul Naţional "George Enescu" din Bucureşti; concursul de încondeiat ouă "Un ou frumos pentru Hristos..."; Festivalul de teatru studenţesc "Seri în lumea Thaliei"; "Carnavalul copiilor" (parada măştilor şi costumelor, spectacole de muzică şi dans, concursuri); Târg al meşterilor populari; manifestări în cadrul Festivalului Internaţional "Enescu şi muzica lumii"; recitaluri în cadrul Festivalului Internaţional "George Enescu", Festivalul Internaţional "Aurel Stroe", ediţia a II-a (între care amintim premiera absolută "Eumenidele", operă de Aurel Stroe); simpozion pe tema extremismului "Istoria nu poate fi ucisă..." (70 de ani de la asasinarea lui Nicolae Iorga). În activitatea noastră, unul din principiile după care ne ghidăm este promovarea valorilor autentice şi delimitarea fermă faţă de nonvaloare şi subcultură. O demonstrează, credem, calitatea tuturor manifestărilor ce îşi găsesc locul şi se bucură de apreciere la centrul nostru. Impresiile consemnate în Cartea de onoare a instituţiei de artişti precum Johnny Răducanu confirmă cele spuse: "Vă mulţumesc pentru ceea ce faceţi pentru cultura românească". La rândul meu, vreau să mulţumesc echipei noastre mici, inimoase şi responsabile, care constituie un angrenaj funcţional şi bine pus la punct, format din: Grigore Golubeanu, Alexandru Voinea şi Alina Reit.