Catedrala Națională în conștiința culturală românească
Catedrala Națională, cunoscută și sub numele de Catedrala Mântuirii Neamului, reprezintă un ideal de veacuri al românilor ortodocși, apărut din secolul al XIX-lea, ca expresie a unității naționale și a recunoștinței aduse lui Dumnezeu pentru marile evenimente din istoria țării. Necesitatea construirii ei a fost conștientizată imediat după Unirea Principatelor din 1859 și Războiul de Independență din 1877-1878, când s-a constatat că Bucureștiul, capitala noului stat, nu avea nici un lăcaș de cult spațios care să adune mulțimi de credincioși la marile praznice împărătești ori ceremonii naționale.
Importanța Catedralei Naționale rezidă atât în rolul ei liturgic-practic, cât și în puternicul simbolism istoric și religios. Pe de o parte, o nouă catedrală patriarhală devenise o necesitate liturgică practică în viața bisericească a țării. Pe de altă parte, ea a fost gândită ca o întruchipare a unității și identității românești, un monument al credinței și al cinstirii celor jertfiți pentru libertatea și unitatea poporului.
Ideea Catedralei Naționale a traversat generațiile, însuflețind atât lideri ai țării, cât și mari personalități culturale sau religioase. În perioada interbelică, primul Patriarh al României, Miron Cristea, a reluat demersurile, sfințind locul viitorului edificiu la data de 11 mai 1929. Amplasamentul consacrat a fost marcat prin punerea unei troițe în prezența membrilor Regenței, ai Guvernului, ai Armatei, a clerului și a credincioșilor. Însă vicisitudinile vremii au blocat iarăși realizarea proiectului. Abia după 1990, Biserica Ortodoxă Română a putut relua în libertate inițiativa, iar construcția a început efectiv în 2010, sub inspirata coordonare a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, care a avut un rol fundamental în realizarea Catedralei Naționale. Sub îndrumarea vizionară a Preafericirii Sale, edificiul a depășit statutul unui simplu demers arhitectural, devenind un simbol viu al credinței și unității poporului român. Încă de la început, Patriarhul României a subliniat profunzimea spirituală a impresionantei zidiri precizând că noua catedrală este o expresie a iubirii jertfelnice a poporului pentru Hristos, un omagiu permanent adus tuturor eroilor neamului, un altar al libertății religioase recâștigate, al învierii speranței, ridicat pe jertfele trecutului.
De-a lungul vremii, numeroase figuri marcante ale culturii românești - poeți, scriitori, oameni de știință sau cârmuitori - au militat în scrierile ori discursurile lor în favoarea construirii Catedralei Naționale, considerând-o o necesitate pentru afirmarea sufletului românesc și a credinței strămoșești. Vom evidenția în continuare câteva astfel de personalități, alături de contribuția lor la cultura noastră și referirile pe care le-au făcut la acest proiect istoric de o importanță majoră.
Nevoia unui lăcaș reprezentativ
La scurtă vreme după câștigarea independenței, Eminescu a semnalat public lipsa unui lăcaș de cult reprezentativ în Capitală, observând că „Noi înșine, în marea capitală a României, a cărei populație ar ajunge în curând la un sfert de milion, nu avem o singură catedrală, o singură zidire religioasă acătării. Lucrul se explică prin împrejurarea că Bucureștii sânt un oraș relativ nou și că n-au fost totdeauna capitală. Credem însă că dacă, cu autorizarea Corpurilor legiuitoare, s-ar face excepție de la absoluta prohibițiune a loteriilor din țara noastră, această excepție ar putea să se facă cel mult în favoarea bisericii statului” (din articolul „La 27 iunie a apărut...”, ziarul Timpul, 4 iulie 1881). Prin astfel de articole vizionare, Eminescu s-a numărat printre primii intelectuali români care au lansat și susținut ideea construirii Catedralei Mântuirii Neamului, ca semn de recunoștință față de Dumnezeu după Războiul de Independență.
... să treacă fie măcar și numai o sută de ani ...
Peste aproape jumătate de veac, Slavici a revenit asupra subiectului într-un articol intitulat Catedrala Bucureștilor, publicat în revista Arhitectura, unde s-a referit la toate încercările anterior eșuate. Cu realism și o notă de tristețe, constata că istoria catedralei fusese până atunci o înșiruire de inițiative fără finalizare. Totuși, Slavici și-a încheiat articolul cu un gând profetic, exprimându-și speranța că proiectul va prinde viață chiar și cu întârziere: „Minune prea de tot mare nu ar fi dacă trebuie să treacă fie măcar și numai o sută de ani pentru ca să se poată începe zidirea unei catedrale la București - dacă mai e să se facă un asemenea început”. Remarcabil, această previziune s-a adeverit: la aproximativ un secol distanță, catedrala a fost începută și finalizată.
„O mare catedrală care să înfățișeze unitatea noastră sufletească”
„Puneți Catedrala undeva sus!”
26 februarie 1929).
Un simbol al unității sufletești
După încheierea războiului, a reînviat oficial proiectul catedralei, adresând, în 1920, Sfântului Sinod un Hrisov prin care anunța hotărârea Casei Regale de a ridica o biserică monumentală în memoria victoriei și a eroilor căzuți în Războiul de Reîntregire. Suveranul sublinia că viitoarea biserică trebuie să constituie un simbol al unității sufletești a neamului, un altar de pomenire veșnică a celor jertfiți pentru țară. Sub patronajul regelui Ferdinand s-au făcut pași importanți, însă contextul evenimențial a întârziat realizarea efectivă.
Astfel, cel de-al doilea monarh al României s-a remarcat și prin oficializarea îndelung-tergiversatului proiect, dându-i girul regal și impulsul necesar într-un moment de o mare însemnătate pentru unitatea românilor.
Din cele expuse mai sus, putem concluziona că mult-dorita Catedrală Națională și-a câștigat locul în istorie ca proiect de suflet al românilor, născut din credință și din dorința de unitate. Importanța sa în existența Bisericii Ortodoxe Române este deosebită, deoarece consfințește maturizarea instituțională a Bisericii noastre strămoșești, împlinind un ideal eclesial și național. Prin dimensiunea și destinația sa, Catedrala Mântuirii Neamului simbolizează, totodată, inima spirituală a României contemporane și un legământ peste timp - un omagiu adus trecutului și o călăuză luminoasă pentru viitor.
Personalități marcante ale vieții spirituale și culturale contemporane au continuat demersul marilor români menționați în prezentul articol. Iată ce spunea în Anul Centenar domnul Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, cu prilejul sfințirii Altarului mult-visatului lăcaș sfânt: „Catedrala este simbolul unității noastre istorice întru credință și întru țară. Catedrala nu este ridicată împotriva nimănui! Este pentru noi toți și înseamnă numai iubire și bunătate”. Sanctitatea Sa, Bartolomeu I, Patriarhul Ecumenic, cel ce a oficiat slujba de sfințire a Altarului Catedralei Naționale, în 2018, alături de Părintele nostru Patriarh, afirma la rândul său: „Construirea noii Catedrale Patriarhale reprezintă sfânta făgăduință a poporului român pentru libertatea națională pe care i-a dăruit-o Dumnezeu și care datează încă din anul 1878, mai ales pentru formarea Statului Român în forma completă de astăzi, din anul 1918. Și iată, după 100 de ani sau, dacă preferați, după 140 de ani, acea sfântă făgăduință - vis al evlavioșilor părinți, fiii vrednici ai lor au transformat-o în fapt și au împlinit-o cu strălucire, cu vrerea și ajutorul dumnezeiesc”.
„Un simbol al iubirii poporului român față de Hristos”
Nu se cuvenea să încheiem această rememorare a câtorva personalități culturale fără a evoca un cuvânt al Preafericitului Părinte Patriarh Daniel despre Catedrala Mântuirii Neamului - lucrare sfântă prin care s-a împlinit un vis de secole, împărtășit de slujitorii altarelor, de oameni de stat, de mari personalități culturale și de întregul popor credincios. Prin demararea și finalizarea lucrărilor la istoricul edificiu național, Preafericirea Sa face parte cu vrednicie din șirul marilor voievozi și ierarhi români care au ctitorit altare de lumină și de nădejde, asemenea lui Ștefan cel Mare, Constantin Brâncoveanu ori Veniamin Costachi, arătând prin această măreață înfăptuire că Biserica și poporul nostru rămân unite în credință și demnitate, sub semnul jertfei înaintașilor și al nădejdii în propășirea neamului nostru românesc.
Cuvântul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel despre noua Catedrală Patriarhală se constituie într-o inspirată concluzie a ceea ce reprezintă pentru noi acest impresionant edificiu bisericesc: „Catedrala Națională reprezintă un simbol al iubirii poporului român față de Hristos Cel răstignit, înviat, înălțat întru slavă, dar și o cinstire permanentă a tuturor eroilor poporului român”.