Ce înseamnă digitalizarea administrației publice

Data: 22 Noiembrie 2022

Digitalizarea serviciilor publice reprezintă principala reformă pe care țările dezvoltate o aduc interacțiunii dintre stat și cetă­țeni. Accesul și utilizarea tehnologiilor digitale au mai multe avantaje, schimbând fundamental modul în care funcționează democrația, deschizând noi spații și platforme de implicare și transformând cetățenii din beneficiari pasivi în participanți activi, care pot ajuta la identificarea solu­țiilor şi la provocările guvernării.

Autoritatea de digitalizare a României, împreună cu guvernul, unităţile teritoriale şi centrale, a adoptat deja o politică publică de e-guvernare, precum şi un plan de transformare digitală pentru următorii ani. Mai multe proiecte strategice de digitalizare sunt implementate sau se vor implementa în viitor:

  • Interoperabilitatea - proiectul anului 2020, care va favoriza accesul la date al cetăţenilor, iar diversele instituţii cu care cetăţenii interacţionează vor putea schimba date între ele, fără a constrânge cetăţeanul de a refurniza date pe care chiar statul le furnizează.
  • Identificarea digitală - va oferi mecanisme sigure de identificare şi va facilita, de asemenea, interac­ţiunea cetăţeanului cu instituţiile publice.
  • Platforme digitale de interactiune între cetăţeni şi instituţiile locale şi autorităţile centrale, platforme prin care cetăţenii vor avea acces la informaţii în mod rapid.
  • Plata taxelor.
  • Cartea electronică de identitate.
  • Access la dosarul electronic medical.
  • Access la dosarul medical.

Diverse proiecte de smart city şi smart village sunt, de asemenea, implementate, punându-se accent pe oferirea de noi servicii care vor îmbunătăţi viaţa comu­nităţilor: transport inteligent, ca­litatea aerului, managementul deşeurilor, iluminat inteligent, siguranţă şi securitate în rândul cetăţenilor.

Digitalizarea are un scop clar, acela de a facilita viaţa şi încre­derea cetăţenilor săi, de a înlesni legătura dintre cetăţeni şi ad­minis­traţie şi de a favoriza creş­terea serviciilor oferite de ad­ministraţia publică şi de a dezvolta economic comunităţile.

Digitalizarea trebuie susţinută prin creşterea gradului de compe­tenţe digitale atât la ni­ve­lul cetăţenilor, cât şi al admi­nistraţiei publice. Astfel, statul român va susţine acest demers prin crearea de centre de incluziune digitală. Acest demers va facilita rata de adopţie a serviciilor digitale oferite de stat, va ameliora rata şomajului în rândul anumitor categorii sociale.

Procesul de transformare digi­tală pune oamenii pe primul loc, fiind orientat către cetăţean şi nevoile sale, o societate deschisă și demo­cratică. În plus, toate investiţiile de digitalizare făcute în România vor genera o creştere a competitivităţii noastre ca ţară şi o îmbunătăţire a eficienţei economice.

(Pagină realizată în parteneriat cu ANIS)