Comisie de anchetă privind supermarketurile

Data: 18 Martie 2008

▲ Plenul Camerei Deputaţilor a aprobat, în unanimitate, înfiinţarea unei comisii de anchetă privind supermarketurile, care să verifice acuzaţiile de monopol, concurenţă neloială şi folosirea unor „taxe ascunse“, lansate de producătorii români din industria alimentară la adresa marilor lanţuri de magazine ▲ „Prin folosirea «taxelor ascunse», se ajunge la o creştere artificială a preţurilor de vânzare, iar profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge şi până la 60%, în timp ce producătorii şi consumatorii înregistrează pierderi“, susţin reprezentanţii patronatelor din industria alimentară ▲

Membrii Comisiei pentru politică economică, reformă şi privatizare au explicat, în solicitarea adresată conducerii Camerei Deputaţilor, că au decis să ceară înfiinţarea unei comisii de anchetă, ca urmare a „semnalelor repetate primite din partea producătorilor autohtoni, în special din industria alimentară, care acuză marile lanţuri comerciale de practici monopoliste, concurenţă neloială faţă de producători, abuz în stabilirea preţurilor alimentelor în cadrul hipermarketurilor autohtone şi de perceperea unor taxe ascunse, limitând astfel oferta de produse către populaţie“. Potrivit cererii comisiei, ancheta va urmări şi modul de stabilire a preţurilor produselor din hipermarketuri, dar şi măsura în care se percep anumite „taxe ascunse“. Comisia este compusă din toţi membrii Comisiei pentru politică economică, reformă şi privatizare. Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a recomandat Consiliului Concurenţei să se implice în rezolvarea problemelor create cu preţurile din supermarketuri şi hipermarketuri. Şeful Executivului a precizat că aşteaptă o informare în acest caz de la Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. Profit la supermarketuri, pierderi pentru producători şi consumatori Patronatele şi sindicatele din industria alimentară susţin că supermarketurile folosesc, în relaţiile cu furnizorii, un sistem de practici discriminatorii şi anticoncurenţiale, obligând producătorii să nu comercializeze altor magazine produse la preţuri mai mici. „Aceste practici conduc la creşterea artificială a preţurilor pe piaţă, dar şi la dispariţia magazinelor de proximitate (specializate), deoarece condiţiile impuse de supermarketuri elimină producătorii mici, locali, tradiţionali, care nu pot satisface volumele şi condiţiile impuse de marile lanţuri de magazine“, se arată într-un comunicat remis de reprezentanţii patronatelor şi sindicatelor din acest domeniu. De asemenea, „lipsa de transparenţă“ a constituirii preţului de raft creează confuzie în rândul consumatorilor, care nu pot şti care este adaosul comercial real practicat de supermarketuri. „Prin folosirea «taxelor ascunse», se ajunge la o creştere artificială a preţurilor de vânzare, iar profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge şi până la 60%, în timp ce producătorii şi consumatorii înregistrează pierderi“, susţin reprezentanţii patronatelor din industria alimentară.