Confidenţialitate crescută a lucrărilor, la bacalaureatul din 2009
Profesorii evaluatori trebuie să asigure confidenţialitatea conţinutului lucrărilor corectate şi au obligaţia de a preda telefoanele mobile pe întreaga perioadă de evaluare, potrivit unui proiect privind metodologia de organizare a examenului de bacalaureat din 2009. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) a supus dezbaterii publice proiectele de metodologii privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat 2009 şi a tezelor cu subiect unic în anul şcolar 2008-2009. Potrivit proiectului noii metodologii de bacalaureat, o nouă atribuţie a preşedintelui comisiei din centrul zonal de evaluare prevede ca acesta să se asigure că membrii comisiei nu fac publice informaţii cu privire la conţinutul lucrărilor scrise evaluate în centrul respectiv. Profesorii evaluatori au ca nouă atribuţie asigurarea confidenţialităţii cu privire la conţinutul lucrărilor scrise care le-au fost repartizate pentru evaluare, precum şi obligaţia de a preda telefoanele mobile pe întreaga perioadă de evaluare. La evaluarea lucrărilor scrise, profesorii evaluatori nu vor face sublinieri sau menţiuni pe acestea. Ca noutate, proiectul prevede că, în afară de candidat, pot solicita să vadă lucrările doar membrii comisiei judeţene de bacalaureat, respectiv cei ai municipiului Bucureşti sau ai Comisiei Naţionale de Bacalaureat, pentru ca acestea să fie reevaluate.
Pentru a îmbunătăţi modul de organizare şi de desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a, în anul şcolar 2008-2009, în proiectul metodologiei de organizare şi desfăşurare a acestor evaluări naţionale au fost introduse noi articole. Astfel, au fost definite tezele cu subiect unic ca fiind „modalitatea de evaluare semestrială sumativă externă a cunoştinţelor, a abilităţilor şi a deprinderilor dobândite de elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a“. În plus, a fost înscrisă definiţia catalogului electronic - document informatizat util, în special, în vederea distribuirii computerizate a elevilor în ciclul inferior al liceului. În urma introducerii catalogului electronic, comisiile din unităţile de învăţământ au primit noi atribuţii. Perioada de evaluare a tezelor a fost extinsă la şase zile, iar cea pentru rezolvarea contestaţiilor şi de reevaluare a tezelor, la trei zile. Documentul reglementează şi condiţiile de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, programul şcolar pentru zilele în care se susţin tezele şi introduce obligaţia ca elevii din clasele cu frecvenţă redusă să susţină tezele în clasele a VII-a sau a VIII-a. Cele două proiecte vor fi în dezbatere publică timp de o lună.