Consiliul Concurenței a lansat „Monitorul preţurilor”
Consumatorii au de ieri posibilitatea de a alege cel mai bun preț pentru produsele alimentare de bază, comercializate de marile magazine, cu ajutorul platformei www.monitorulpreturilor.info, lansată de Consiliul Concurenței (CC). Este vorba despre 128 de alimente de bază din coşul de consum.
Cumpărătorii au de ieri posibilitatea să compare tarifele percepute de marile magazine pentru produsele alimentare de bază, datorită proiectului intitulat „Monitorul preţurilor” și dezvoltat de CC. În primă fază, platforma va fi testată timp de un an, la nivelul municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov, iar ulterior aceasta va fi lansată şi pentru magazinele din ţară. Potrivit reprezentanţilor Consiliului Concurenţei, pe platforma www.monitorulpreturilor.info se găsesc preţurile pentru 128 de alimente, respectiv câte două pentru fiecare categorie de 64 de produse. Prezenţa în această bază de date a marilor magazine creează premisele intensificării concurenţei între retaileri, ceea ce ar conduce la preţuri mai mici.
„Instrumentul este gândit să ajute consumatorii să afle preţul corect al coşului de consum, la produse de bază. Platforma o privim ca pe un avantaj pentru consumatori şi sperăm ca asta să intensifice concurenţa între lanţurile de magazine, care sunt participante. Avem situaţia fericită că sunt mai multe lanţuri de magazine prezente în România decât există la nivelul Uniunii Europene, deşi sunt câteva companii care nu au intrat în proiect, dar sperăm să facă acest lucru, la un moment dat”, a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CC, cu ocazia lansării proiectului.
Participanţii la „Monitorul preţurilor” - Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi - s-au angajat să actualizeze preţurile o dată pe săptămână „sau chiar mai des, pentru că este în interesul lor”, după cum s-a exprimat Chiriţoiu. Totodată, șeful CC a apreciat că pe viitor acest comparator de prețuri le-ar putea cuprinde şi pe cele la carburanţi sau asigurări de viaţă.
La rândul său, Bogdan Pandelică, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a precizat că va exista şi o platformă ce va veni în sprijinul clienţilor băncilor. „Sprijinul vine pentru consumatorul român, în sensul că el va avea acces la o informare corectă privind preţurile şi să ia cea mai bună decizie. Va creşte şi gradul de încredere între consumator şi retailer”, a spus preşedintele ANPC, citat de Agerpres. Acesta a avut de făcut şi unele sugestii, respectiv ca retailerii să precizeze dacă este vorba despre promoţii sau dacă preţul este pentru un produs proaspăt sau congelat şi să fie introdus pe platformă un link care să redirecţioneze consumatorul către ANPC, pentru ca acesta să poată transmite nemulţumirile legate de produse.
Lista de produse este una reprezentativă pentru coşul săptămânal de consum şi a fost stabilită împreună cu compania AC Nielsen România, pe baza expertizei acesteia în studierea pieţei. Datele legate de produse şi preţuri sunt transmise electronic de marile magazine participante.
Piaţa bunurilor de larg consum a crescut datorită reducerii TVA la alimente, astfel că românii achiziţionează produse proaspete, respectiv legume, fructe şi carne pentru care alocă aproximativ o treime din bugetul cumpărăturilor, potrivit unui studiu al GfK România. Urmează achiziţia de alimente care au termen de valabilitate mai mare, respectiv conserve, dulciuri, apoi băuturile şi lactatele, pentru acestea din urmă alocându-se 10% din buget.