Copiii cu probleme sunt trataţi de cel mai cunoscut cascador român
▲ Celebrul cascador român Sobi Cseh a prezentat, ieri, la Salonul Internaţional de Psihologie din Bucureşti, programul social intitulat „Gladiator“ ▲ „Scopul acestui program este de a canaliza energia şi atenţia copiilor cu probleme într-o direcţie pozitivă, transformând pornirile violente ale acestora în tenacitate, sârguinţă şi muncă de echipă“, spune Sobi Cseh ▲
Programul „Gladiator“ este un demers original şi spectaculos prin conţinut şi rezultate, iniţiat în 2005 - în baza unui studiu ştiinţific propriu - de Sobi Cseh (foto) (desemnat cel mai bun cascador din Europa şi, totodată, conf. univ. dr. la UATC Bucureşti). „Scopul acestui program este de a canaliza energia şi atenţia copiilor cu probleme într-o direcţie pozitivă, transformând pornirile violente ale acestora în tenacitate, sârguinţă şi muncă de echipă“, spune Sobi Cseh. În perioada 2005-2008, au fost incluşi în program circa 300 de copii din mediul sărac, din zona delincvenţei juvenile şi a copiilor străzii, reuşindu-se performanţa unei rate de succes de 90%, concretizată în evitarea revenirii minorilor în zona delincvenţei. Escalada alpină, gimnastica acrobatică sau elemente de cascadorie Copiii care intră în acest proiect sunt deprinşi cu exerciţii atent selecţionate din mai multe ramuri sportive: escalada alpină, gimnastica acrobatică, scrima, arte marţiale, improvizaţie scenică şi elemente de cascadorie. Totodată, programul le deschide copiilor şi o perspectivă ocupaţională, aptitudinile dobândite putând să le folosească, în viitor, în meserii ca alpinismul utilitar, cascadorie cinematografică, sport de performanţă, activităţi militare profesioniste etc. Programul este pus în aplicare cu ajutorul a şapte instructori - personalităţi remarcabile ale fiecărui domeniu -, selecţionaţi după criterii speciale riguroase. „Copiii din centrele de plasament, cei lipsiţi de posibilităţi materiale, unii marcaţi şi de un handicap motor, lipsiţi de un model părintesc pozitiv pe care să îl urmeze, influenţaţi adesea şi de un anturaj negativ, acceptă cu greu autoritatea, disciplina, sfatul. Nimeni nu s-a străduit să le câştige încrederea, să le arate concret şi fără ameninţări că viaţa poate fi corectă, constructivă, că îşi pot regăsi onoarea. Iniţial, sunt tentaţi să respingă profesorul, pentru că se plictisesc de predici moralizatoare şi nu sunt receptivi la metodele didactice clasice. Tocmai în asta constă provocarea noastră şi a tehnicilor aplicate în modelarea psiho-comportamentală şi motrice a acestor copii“, a spus iniţiatorul programului, Sobi Cseh. Lipsa fondurilor rămâne principala piedică în extinderea programului După câteva luni de antrenament, majoritatea copiilor cu probleme îşi schimbă treptat atitudinea, deoarece tehnicile psiho-pedagogice şi educaţionale folosite de instructori sunt atractive, provocatoare şi mereu surprinzătoare pentru copii. Deşi viabil şi eficient, preluat şi de specialiştii din alte ţări, programul întâmpină dificultăţi, din cauza lipsei fondurilor şi numărului redus de sponsori. „Sprijinul acordat de Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din Primăria sectorului 3, alături de resursele personale, nu sunt suficiente pentru a asigura copiilor alimentaţia zilnică şi acces la această formă de educaţie şi recuperare“, a mai spus Sobi Cseh.