Cum se moare și se învie pentru Hristos
Într-o atmosferă emoționantă, aparent tristă, ca la o înmormântare, călugării de la Mănăstirea Sihăstria (Neamț) au fost alături sâmbătă, 25 martie, de fratele Marian care a devenit monahul Maxim. Slujba călugăriei face trimitere la mai multe dintre ritualurile Bisericii din momentele cruciale ale vieții - începând cu moartea și continuând cu botezul, mirungerea, căsătoria și pocăința - prin care se face trecerea de la omul vechi, păcătos, spre un alt om, căruia i se dă din nou șansa de a fi fără de păcat. Prin călugărie, toate păcatele făcute până în acel moment sunt șterse, la fel ca și prin botez, monahul fiind la fel de curat sufletește ca și un copil care tocmai a primit botezul.
Tulburătoare și impresionantă, dar privită de toți drept un act de curaj, o decizie pe care nu poate să o ia oricine. Cam așa poate fi caracterizată pe scurt călugăria. Mulți au văzut în viața lor călugări pe la mănăstirile unde au fost în vizită, dar foarte puțini au asistat vreodată la călugăria cuiva. Puțini au avut ocazia să vadă cât de emoționantă și tulburătoare poate fi o astfel de slujbă.
Slujba călugăriei face trimitere la mai multe dintre ritualurile Bisericii din momentele cruciale ale vieții - începând cu moartea și continuând cu botezul, mirungerea și pocăința - prin care se face trecerea de la un omul vechi, păcătos, spre un alt om, curat sufletește, asemenea unui copil care tocmai a primit botezul. Omul care este adus în fața altarului moare ca apoi să învie, asemenea Mântuitorului, trăind apoi o viață în smerită ascultare. „Monahii sunt oamenii care se dedică în totalitate slujirii Bisericii. Ei nu mai au viață personală, nu au familie, nu au alte bucurii decât bucuria și viața din obștea în care trăiesc. Casa lor devine mănăstirea și, în momentul în care au devenit călugări, viața lor se schimbă complet”, am aflat de la arhimandritul Timotei Aioanei, exarhul cultural al Arhiepiscopiei lașilor.
Tristețe de înmormântare, dar și o mare bucurie a renașterii
Sâmbăta trecută, chiar de sărbătoarea Bunei Vestiri, viețuitorii Mănăstirii Sihăstria au fost alături de fratele Marian, care a decis să îmbrace chipul îngeresc, sau mantia monahicească și să respecte voturile sărăciei, al castității și al ascultării (supunerii) pentru tot restul vieții. După aproape 12 ani de ascultare făcută în această mănăstire, dar și la Catedrala mitropolitană din Iași, fratele Marian a de venit monahul Maxim.
Intensitatea emoțiilor unei astfel de slujbe este cu atât mai mare cu cât totul se desfășoară într-o atmosferă de taină, la lumina lumânărilor. Asemenea unui fiu risipitor care vine la Tatăl său pentru a-i cere iertare și pentru a-l asculta pentru tot restul vieții, în momentul în care s-a cântat „Brațele părintești sârguiește a mi le deschide mie că în păcate am cheltuit viața mea”, fratele Maxim a fost luat sub mantie de nașul său de călugărie, arhimandritul Timotei Aioanei, și dus în fața Sfântului Altar.
Toate gesturile care se fac și toate obiectele folosite la acest gen de slujbe au o semnificație duhovnicească. Viitorului călugăr i s-a oferit mantia, care simbolizează purtarea de grijă a lui Dumnezeu față de oameni. Acoperit cât mai bine de aceasta, fratele Marian a fost așezat cu fața la pământ, ca și cum ar fi fost răstignit, îmbrăcat numai într-o cămașă albă, haină a curățirii și a renașterii spirituale întru Hristos. După ce a fost așezat cu fața la pământ, urmează un dialog între cel care săvârșește slujba și cel care este adus pentru a fi călugărit, întrebările având rolul de a afla care este motivul pentru care candidatul la călugărie, a luat această decizie. „De ce ai venit, frate, căzând la Sfântul Altar și la această însoțire?”, întreabă cel care oficiază slujba. „Dorind viață pustnicească, cinstite părinte!”, răspunde candidatul. „De bunăvoie și din cugetul tău te apropii către Domnul?”, mai este întrebat candidatul. Iar acesta răspunde „Așa, cu ajutorul lui Dumnezeu, cinstite părinte”. Dialogul dintre cei doi continuă, candidatul făgăduind că își va petrece toată viața în mănăstire, până la cea din urmă suflare a sa, păzind toate voturile depuse acum: ascultarea, castitatea și sărăcia.
„Vezi că nimeni nu te silește a veni la acest chip!”
Urmează câteva rugăciuni, ca, după un timp, cel care oficiază slujba să îl mai atenționeze încă o dată pe candidatul la călugărie că, de bunăvoie, se logodește cu marele și îngerescul chip al călugăriei, nu forțat de cineva sau de vreo problemă pe care ar avea-o. Tocmai pentru a demonstra încă o dată că tunderea în monahism este un act făcut în deplină libertate, din convingere, chiar candidatul este cel care înmânează foarfecele cu care urmează a fi tuns. „Iată, din mâna Mântuitorului iei aceste foarfece. Vezi, dar, cui te făgăduiești, de cine te apropii și de cine te lepezi!”, îi spune părintele care oficiază slujba. După aceasta tunde cu foarfecele din părul capului candidatului la călugărie, luând câte puțin în semnul Sfintei Cruci, la fel cum este tuns și un copil după ce a fost botezat. Din acest moment, în fața altarului nu mai era fratele Marian, ci un om nou, monahul Maxim, care a făgăduit că își va împlini făgăduințele făcute lui Dumnezeu până în ultima zi a vieții sale.
Înarmat cu sabia Duhului
Asemenea unui oștean al lui Hristos, noul monah primește și armele cu care va putea lupta împotriva tuturor ispitelor din acel moment și până la sfârșitul vieții. Cămașa, crucea, paramanul, dulama, brâul, sandalele, rasa, potcapul, mantia, camilafca, metaniile, crucea și făclia, pe care le primește fiecare monah la călugărie, au o semnificație aparte. Toate au rolul de a proteja și ajuta pe monah în viața pe care o va duce din acel moment, fiecare obiect fiind însoțit de o rugăciune. „Fratele nostru se îmbracă cu haina veseliei în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Să zicem toți pentru el, Doamne miluiește”, rostește cel care oficiază slujba, după ce a apucat de mâneci haina albă a celui tuns în monahism. Apoi continuă:
„Ia semnul Sfintei Cruci pe pieptul său ca să se nevoiască cât îi va fi cu putință a-l urma și în tot ceasul a-și aduce aminte de patimile, scuipările, de defăimările, de rănile, de loviturile peste obraz, de răstignirea și de moartea Domnului Dumnezeului și Mântuitorului nostru lisus Hristos”. Crucea este acum așezată la pieptul monahului. Din acel moment, monahul și-a luat angajamentul că va face totul pentru Hristos, așa cum și Hristos a suferit moarte pe cruce pentru el. Tot acum îi este dat noului monah brâul (centura), simbol al înfrânării și al omorârii poftelor trupești, pentru a se dedica în totalitate rugăciunii și ascultării. Și aflăm că atunci „Fratele nostru își încinge mijlocul său cu puterea adevărului, spre omorârea trupului și înnoirea duhului”. Ca urmare a poruncii Mântuitorului către apostoli de a merge și de a vesti Evanghelia în toată lumea, monahul primește și încălțăminte nouă pentru a putea să ducă învățătura adevărului în toată lumea, deoarece este unul dintre urmașii sfinților apostoli. Așadar, el „se încalță cu sandalele pentru a vesti Evanghelia păcii”. Rasa (haina călugărească) pe care o primește acum reprezintă haina mântuirii și platoșa dreptății, care îl ferește pe monah de toată nedreptatea și de gândurile cele rele. Potcapul este coiful, nădejdea mântuirii sale, mantia este îmbrăcăminte de nestricăciune și de curățire, alături de camilafcă. Metaniile pe care le primește acum reprezintă sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu. De acum, monahul trebuie să aibă toată viața în minte și în inimă rugăciunea inimii: „Doamne lisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. După ce a primit arma împotriva diavolului, metaniile, călugărul primește în mână o cruce, alături de cuvintele Mântuitorului. „De voiește cineva să vină la Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze Mie”. Ultimul lucru pe care îl primește este făclia, o lumânare aprinsă, ce este dată în timp ce este rostită rugăciunea „Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru din ceruri”.
Cinci zile de post și rugăciune
Primele zile de după tunderea în monahism sunt mai speciale. Programul intens de rugăciune și izolarea la care este supus îl păstrează în starea de curățire și de liniște pe care a câștigat-o intrând în rândul călugărilor. Rugăciunile pe care trebuie să le facă sunt mult mai intense și mai numeroase decât ale celorlalți călugării trebuind să participe la toate slujbele care sunt oficiate la mănăstire, dar având și în chilie un canon mult mai aspru.. Atât în ceea ce privește alimentația și confortul, dar și în ceea ce privește programul de rugăciune. Părinții Bisericii recomandă ca proaspătul monah să nu doarmă decât foarte puțin, și numai pe scaun sau chiar pe jos, să nu se odihnească prea mult, pentru a se dedica mai mult rugăciunii. De asemenea, și în ceea ce privește alimentația, se recomandă ca aceasta să fie foarte redusă, fiind aproape un post negru. Noului monah îi este recomandat să mănânce foarte puțin, spre seară, și atunci numai mâncare de post, în general o mâncare bazată pe fructe sau legume.
În aceste zile monahul citește foarte mult din Psaltire, ideal fiind să citească toată Psaltirea în fiecare zi, alături de rugăciunile curente, cum ar fi cele de seară și dimineață, Acatistul și Paraclisul Maicii Domnului sau, când este cazul, canonul de împărtășanie. De asemenea, nu dezbracă. niciuna dintre hainele pe care le-a primit în ziua călugăriei decât după ce termină această perioadă austeră.
Orice păcat se șterge după călugărie
Sfinții Părinți ai Bisericii susțin că orice păcat ar fi săvârșit o persoană înainte de călugărie îi este șters, din această cauză fiindu-i dată și haina albă, semn al purității sufletești și trupești. Indiferent de ce păcat a făcut, dacă i-a părut rău pentru el și a luat chipul călugăriei, Părinții Bisericii învață că i-a fost iertată greșeala. Și numele pe care îl primește după ce a fost tuns în monahism este de cele mai multe ori altul decât cel pe care îl avea de la botez, tocmai pentru a marca moartea omului vechi, păcătos, și nașterea unui nou om. Teologii consideră că sunt iertate păcatele deoarece omul veohi a murit și a renăscut unul nou. Și cum botezul șterge orice păcat, același lucru îl face și călugăria.
„Roagă-te și pentru noi!”După ce a fost îmbrăcat cu noile haine ale ascultării și ale rugăciunii, monahul primește Sfânta Evanghelie în brațe și este așezat într-una din strănile bisericii, unde vin toți cei care au asistat la slujbă și se închină sărutând Sfânta Evanghelie. Totodată, fiecare dintre cei care se închină îl întreabă pe noul monah care este numele său, iar după ce acesta le spune numele pe care l-a primit la călugărie, îi fac o urare, și totodată o rugăminte. „Să te mântuiești întru Domnul, frate, și roagă-te și pentru noi”, îi spun fiecare, răspunsul acestuia amintind că „Datori suntem a ne ruga unii pentru alții!”. |
Taină sau ierurgie?
|
Monahul Maxim s-a născut în urmă cu 27 de ani în localitatea ieșeană Belcești și a primit numele de botez Marian Țifui. A urmat cursurile Seminarului Teologic de la Mănăstirea Neamț, însă, datorită unor probleme de sănătate, a fost nevoit să întrerupă un an, continuând cursurile, ca apoi să le urmeze pe cele ale Facultății de Teologie „Dumitru Stăniloae” din Iași. A absolvit în anul 2005 facultatea, lucrarea sa de licență fiind susținută la pr. conf. dr. Ion Vicovan, pe tema „Istoria Schitului Sihla”. În momentul de față urmează cursurile de masterat ale aceleiași Facultăți de Teologie din Iași, fiind numit de IPS Mitropolit Daniel și în funcția de secretar al Exarhatului Arhiepiscopiei lașilor. A fost frate de mănăstire timp de aproape 6 ani la Mănăstirea Sihăstria (acolo unde a și devenit călugăr), iar ultimii 6 ani la Catedrala mitropolitană. Lucrarea de licență a monahului Maxim va vedea lumina tiparului în curând, după ce a fost revizuită și i-au fost adăugate și o serie de fotografii ale Schitului Sihla. |