Deputaţii au vrut să schimbe subiectele la bacalaureat
Programa de bacalaureat nu se poate schimba în acest moment, a declarat, miercuri, în urma unei dezbateri desfăşurate la Camera Deputaţilor, secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Zvetlana Preoteasa. „Nu putem schimba nimic acum. Programa de bacalaureat nu se poate schimba, a fost aprobată la 31 august 2007, profesorii aveau timp să o conteste până acum“, a spus secretarul de stat. Zvetlana Preoteasa a mai spus că speră ca, până în 2012, să existe un alt tip de bacalaureat „de la cap la coadă“.
Nu va fi scos nici unul din cele o sută de subiecte pentru proba orală la limba şi literatura română. „Nu se pot scoate textele de la unele subiecte de la proba orală a bacalaureatului la limba şi literatura română, întrucât nu există un cadru în acest sens. Bacalaureatul pentru olimpici este în plină desfăşurare, iar aceştia au susţinut deja proba la limba şi literatura română, proba orală“, a explicat Zvetlana Preoteasa. Secretarul de stat a precizat că schimbarea programei pentru examenul de Bacalaureat este un pas „spre modificarea sistemului din învăţământ“. Ea a precizat că s-au avut în vedere şi slabele performanţe ale elevilor români la evaluarea PISA. Zvetlana Preoteasa şi-a manifestat speranţa ca, până în anul 2012, Ministerul Educaţiei să realizeze „un alt tip de bacalaureat“. Subiectele de la proba orală de anul acesta de la bacalaureat ce arată competenţele de comunicare ale elevilor şi care, în prezent, sunt contestate de unii profesori, au figurat şi la bacalaureatul din 2007, a declarat, miercuri, în cadrul unei dezbateri, secretarul de stat pentru învăţământ superior, Zvetlana Preoteasa. Ea a precizat că aceste subiecte privind competenţele de comunicare ale elevilor sunt prezente la examenul de bacalaureat încă din 2003. „De ce toată lumea se agită la bacalaureatul din 2008 pe aceste texte, în care elevii trebuie să arate eficienţa de comunicare la romane? Anul trecut, n-a sesizat nimeni ministerul în legătură cu textele controversate de acum, care erau prezente şi atunci. De ce anul trecut a fost bun, iar anul acesta nu e bun?“, s-a întrebat Zvetlana Preoteasa. Potrivit reprezentantului MECT, unii dintre cei care au contestat subiectele de bacalaureat au făcut o confuzie între programa şcolară şi manualul şcolar. Ea a ţinut să precizeze că variantele de subiecte au fost postate pe site-ul ministerului şi puse în dezbatere publică, existând mai multe greşeli în prima etapă, neconforme cu programa, dar, în urma solicitărilor şi observaţiilor făcute de profesori, ministerul a schimbat aceste subiecte. Zvetlana Preoteasa a precizat că la elaborarea subiectelor de bacalaureat din 2008 au lucrat peste 952 de profesori din ţară. „România, pe ultimul loc în Europa în ce priveşte lectura“ La rândul său, Liliana Preoteasa, director în MECT, a spus că subiectele care privesc competenţele de comunicare pentru absolvenţii de liceu urmăresc, de fapt, să vadă dacă elevii au învăţat să vorbească. Potrivit acesteia, programa a fost schimbată în urmă cu mai bine de patru ani. „Schimbarea programelor duce la schimbarea tipului de subiect. Subiectele de anul trecut au fost elaborate pe baza programelor şcolare din trecut“, a explicat Liliana Preoteasa. Ea a dat ca exemplu evaluarea PISA, potrivit căreia România se află pe ultimul loc în Europa în ce priveşte performanţele de citire şi lectură. Evaluarea PISA prevede pentru un text regăsirea informaţiilor, interpretarea textului şi reflecţie şi evaluare. În opinia directorului MECT, un absolvent de liceu trebuie să poată citi şi înţelege atât un text literar, cât şi unul politic. Liliana Preoteasa a ţinut să precizeze că deşi metodologia nu prevede ca subiectele să fie publicate, totuşi, ministerul le-a făcut publice înaintea examenului de bacalaureat. Prezent la dezbatere, Laurenţiu Dumitrescu, profesor de română la Şcoala Centrală, şi-a manifestat surprinderea faţă de faptul că, cu puţin timp înainte de examenul de bacalaureat se poartă discuţii prin care se contestă subiectele de la acest examen. În opinia sa, subiectele elaborate de MECT pentru proba orală la examenul de bacalaureat 2008, sunt „foarte potrivite“. „Pregătim elevi şi pentru viaţă. Elevii noştri intră în viaţă şi trebuie să fie capabili să înţeleagă un text. Subiectele de la oral nu presupun o pregătire specială. Sunt convins că un elev mediu poate lua proba orală fără probleme. În viaţă, copiii noştri se vor lovi şi de texte din legislaţia europeană“, a explicat el. La rândul său, consilierul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, Mihail Stan, a spus că prin introducerea acestor subiecte, şcoala introduce un concept nou din domeniul studiului de caz. Ecaterina Andronescu, membru al Comisiei de învăţământ a Camerei Deputaţilor, a apreciat că unele dintre subiectele de la proba orală „nu au ce căuta la acest examen“. În opinia sa, MECT ar fi trebuit să discute cu toţi profesorii atunci când a realizat subiectele.