Drumuri transfrontaliere între Marea Neagră şi Marea Baltică
▲ „Singura soluţie de modernizare şi dezvoltare a unor localităţi situate în afara marilor noduri rutiere ar putea fi construirea unor drumuri interconectate între România, Ungaria, Ucraina, Polonia, Slovacia şi ţările baltice“, a spus preşedintele Asociaţiei de Dezvoltare Regională KIUT, din Ungaria, Rackoczi Andras ▲ „Construcţia drumului expres Baia Mare-Satu Mare-Ungaria contribuie la formarea unui nou tronson rutier, care va lega Moldova de Ungaria, dar şi de Ucraina. Sperăm ca anul acesta să înceapă construcţia acestui drum, atât de necesar pentru români şi pentru maghiari“, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, Marinel Kovacs ▲
La Baia-Mare s-a încheiat, joia trecută, o conferinţă internaţională ce a avut ca temă „Dezvoltarea legăturilor de transport în spaţiul Marea Baltică - Marea Neagră“. Participanţii la conferinţă au subliniat faptul că este necesară crearea unor drumuri transfrontaliere de-a lungul ţărilor situate la nord-estul graniţiei Uniunii Europene. În acest sens, preşedintele Consiliul Judeţean Maramureş, Marinel Kovacs, a declarat că dezvoltarea unor căi rutiere transfrontaliere reprezintă singura modalitate de dezvoltare a localităţilor şi oraşelor care se află în afara nodurilor rutiere internaţionale. „Cred că judeţele Satu Mare şi Maramureş se află într-o poziţie avantajoasă, iar construcţia drumului expres Baia Mare-Satu Mare-Ungaria contribuie la formarea unui nou tronson rutier, care va lega Moldova de Ungaria, dar şi de Ucraina. Sperăm ca anul acesta să înceapă construcţia acestui drum, atât de necesar pentru români şi pentru maghiari“, a spus preşedintele CJ Maramureş. La rândul său, preşedintele Asociaţiei de Dezvoltare Regională KIUT, din Ungaria, Rackoczi Andras, a precizat că viitoarele drumuri care ar putea lega Marea Baltică de Marea Neagră vor constitui cel mai important tronson rutier de-a lungul graniţei europene. „Singura soluţie de modernizare şi dezvoltare a unor localităţi situate în afara marilor noduri rutiere ar putea fi construirea unor drumuri interconectate între România, Ungaria, Ucraina, Polonia, Slovacia şi ţările baltice. Oricât de avantajoase ar putea fi reţelele feroviare, numai drumurile transfrontaliere pot sprijini modernizarea unui număr cât mai mare de localităţi. Construcţia noilor drumuri transfrontaliere trebuie să înceapă în anul 2013“, a spus Rackoczi Andras. Oficialul maghiar a precizat că noile drumuri s-ar putea construi din fondurile UE şi ale ţărilor coparticipante la acest proiect de anvergură. Ucrainenii cer autorităţilor române să deschidă un al doilea consulat Preşedintele Asociaţiei de Dezvoltare „Transcarpatia“, din Ujgorod, Ucraina, Anton Antonovici Melega, a declarat că zonele din nord-vestul României pot avea o bună colaborare economică cu Ucraina. „Din anul 1993, de când judeţele Maramureş şi Satu Mare fac parte din organizaţia transfrontalieră - Euroregiunea Carpatică, administraţiile celor două judeţe au participat la o serie de acţiuni care au apropiat cooperarea cu Ucraina. Avem relaţii culturale foarte bune şi sperăm ca, în viitorul apropiat, şi relaţiile economice să fie la fel de eficiente“, a declarat Anton Antonovici Melega. Preşedintele asociaţiei „Transcarpatica“ a mai precizat că ucrainenii aşteaptă cu nerăbdare ca autorităţile române să redeschidă podul transfrontalier peste râul Tisa, de la Sighetul Marmaţiei, închis, în luna august 2007, din motive de siguranţă. Acesta ar putea permite unui număr cât mai mare de români să ajungă în Ucraina, iar concetăţenilor săi să vină în România. Oficialul ucrainean a mai subliniat faptul că „ar fi ideal“ dacă ministerul român de Externe ar mai deschide o reprezentanţă consulară la Ujgorod, pentru a uşura ucrainenilor obţinerea vizei de călătorie în ţara noastră. Anton Melega a precizat că, în momentul de faţă, unii dintre ucraineni fac şi 800 de km până la Consulatul român din Cernăuţi, pentru obţinerea vizei.