Educaţie cu tehnologie smart într-un sat din Prahova
Aproximativ 500 de elevi îşi vor desfăşura lecţiile într-un laborator utilat cu roboţi educaţionali, imprimante şi scanere 3D sau ochelari de realitate virtuală. Se întâmplă în mediul rural, la Şcoala Gimnazială „Constantin Stere” din Bucov, judeţul Prahova, unde şase companii private au investit într-o educaţie „de ultimă generaţie”.
Laboratorul „SmartLab” Bucov este primul de acest tip, dotat cu tehnologie de ultimă generaţie, care funcţionează într-o şcoală din mediul rural. Costurile proiectului s-au ridicat la 120.000 de euro şi au fost acoperite integral de şase companii private, proiectul fiind gândit şi implementat de Asociaţia INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate.
Astfel, şcoala din Bucov este dotată cu imprimante și scanere 3D, roboți educaționali, ochelari de realitate virtuală, software-ul aferent noilor tehnologii 4.0, creioane 3D, Laborator de lingvistică/ SmartClass HUB Digital Language Teaching/Learning Platform, Laborator Robotică AI, 25 de roboți educaționali, tablă interactivă + sistem complet de microfoane, video, prezentare și conferințe, infrastructură de Rețea Informatică + WiFi, Tinker Laboratoare Virtuale (fizică, chimie și biologie), perete verde/Plant Lab Educational Hydroponics System + Colț dedicat artelor, mobilier ergonomic tip SMART LAB cu display-uri touch integrate.
Companiile care au realizat proiectul vor oferi instruire pentru cadrele didactice şi mentenanţă pentru aparatura donată în următorii trei ani.
„Noutăţile acestui SmartLab sunt componenta de Arte şi «peretele verde» pentru agricultura pe verticală. Scopul este de a integra competenţele STEAM din proiectul «România Educată» şi la sat, nu doar la oraş, într-un cadru mult mai cuprinzător şi adaptat noului nomenclator de competenţe digitale SMAC - Social, Mobil, Analitic şi Cloud. Continuăm să lucrăm la proiectul SmartLab, iar obiectivul nostru este dotarea tuturor şcolilor din România cu câte un astfel de laborator 4.0. Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă acoperă una din cinci şcoli, pentru restul avem nevoie de investiţii din bugetul de stat şi din cele locale, dar şi de parteneriate public-private”, spune Andreea Paul, fondatoare INACO, citată de Agerpres.
Alte cinci SmartLab-uri au fost create în decursul ultimilor doi ani la Şcoala nr. 45 „Titu Maiorescu” - Bucureşti; Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” - Bucureşti; Măgurele Science Park, Măgurele, Ilfov; Liceul Teoretic „Grigore Moisil” - Bucureşti şi Biblioteca Judeţeană „Alexandru Odobescu” - Călăraşi.
La evenimentul de lansare a participat ambasadorul Danemarcei în România, Soren Jensen, care a transmis felicitări celor care s-au implicat în „dezvoltarea acestui laborator vizionar”, subliniind: „Astfel de clase nu se găsesc nici măcar în ţara mea”.
Prezent la inaugurare, Laszlo Borbely, consilier de stat la Cabinetul prim-ministrului şi coordonator al Departamentului de Dezvoltare Durabilă din cadrul Secretariatului General al Guvernului, a subliniat că astfel de laboratoare ar urma să fie create cu fonduri din PNRR. „Am realizat că nu este suficient să avem astfel de laboratoare în cinci, şase, zece şcoli, dacă nu avem o viziune de ansamblu asupra educaţiei, la nivel naţional. Şi datorită succesului de care se bucură proiectul SmartLab, am inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă crearea a încă 1.175 de asemenea laboratoare digitale inteligente”, a precizat Borbely. (O. N.)