Egalitatea de şanse, promovată în rândul elevilor
Un proiect de lege iniţiat de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale lansează, pentru perioada 2014-2017, strategia naţională în domeniul egalităţii de şanse. În sistemul educaţional vor exista campanii de sensibilizare împotriva discriminării şi de promovare a şanselor egale pentru toţi.
Strategia naţională în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, pentru perioada 2014-2017, a fost finalizată de experţii Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV), astfel că proiectul de hotărâre a fost lansat spre dezbatere publică.
Documentul a identificat mai multe arii de intervenţie: educaţia, piaţa muncii, participarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor la procesul de decizie, abordarea integratoare de gen şi violenţa de gen. „În cadrul acestui document strategic, educaţia a fost apreciată ca fiind unul dintre domeniile prioritare de intervenţie pentru promovarea unei societăţi axate pe respectarea drepturilor omului şi susţinerea diversităţii. Documentul a relevat faptul că, dincolo de intervenţii legislative punctuale, combaterea discriminării de gen este condiţionată de existenţa unui sistem educativ favorabil egalităţii de şanse şi dezvoltării personale“, se arată în proiect. Potrivit Ministerului Muncii, la nivel european, priorităţile în domeniul egalităţii de gen asumate prin Strategia pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2010-2015 sunt independenţa economică a femeii, plată egală pentru muncă de valoare egală, participarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor la procesul de decizie şi demnitate, integritate şi combaterea violenţei de gen.
Strategia prevede că pentru fiecare arie de intervenţie au fost identificate măsuri specifice şi s-a stabilit un set de indicatori de rezultat, au fost identificate resursele financiare adecvate şi principalii actori cu sprijinul cărora obiectivele propuse vor putea fi atinse. Astfel, în educaţie „se urmăreşte combaterea stereotipurilor de gen din sistemul de învăţământ, prin aplicarea şi prelucrarea informaţiilor culese prin intermediul a două chestionare, unul destinat directorilor şi cadrelor didactice, pentru a identifica gradul de promovare a perspectivei de gen în procesul educaţional, având drept scop evaluarea nivelului de introducere şi aplicare a perspectivei de gen în instituţii de învăţământ, celălalt adresat elevilor, având drept scop evaluarea gradului de percepţie a problematicii egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi atât în mediul şcolar, cât şi în cel extraşcolar“, scrie Agerpres.
În rândul elevilor de şcoală primară şi gimnazială va fi organizată o campanie de sensibilizare în vederea creşterii gradului de conştientizare şi informare a acestora cu privire la importanţa respectării dreptului la nediscriminare şi egalitate de şanse pentru toţi. De asemenea, va exista o analiză a programelor şcolare pentru a stabili care sunt disciplinele în cadrul cărora se poate promova perspectiva de gen.
Documentul ce va fi în dezbatere publică până în 14 ianuarie 2014 va urmări atât promovarea femeilor în politicile de ocupare, mobilitate şi migraţie a forţei de muncă, cât şi informarea bărbaţilor cu privire la importanţa implicării lor în viaţa de familie. De asemenea, va fi încurajată angajarea în muncă a persoanelor defavorizate, provenite din medii vulnerabile.