Elevi din trei ţări caută elemente bizantine în cultura românească
Începând de pe 19 noiembrie şi până mâine, la Grupul Şcolar „Virgil Madgearu“ din Iaşi se desfăşoară întâlnirea de lucru din cadrul proiectului „Bizanţ după Bizanţ“ (din Programul „Învăţarea pe parcursul întregii vieţi“ - Comenius, parteneriat Şcolar). Construirea unui dialog intercultural şi promovarea cooperării dintre şcoli aflate în diferite state europene reprezintă principalele motive ale realizării parteneriatului din cadrul proiectului „Bizanţ după Bizanţ“. Elevii şi profesorii implicaţi în proiect vor căuta urme ale civilizaţiei bizantine în cultura ţărilor participante în domenii ca: arhitectură, muzică, pictură, istorie, literatură. Găsirea elementelor unei singure culturi în cadrul unor culturi diferite, ca cea română, italiană sau turcă, îi va ajuta pe elevi să îşi cunoască mai bine propria cultură, istorie, dar şi pe cea a ţărilor partenere astfel încât să aibă o gândire deschisă către diferenţele culturale, etnice, sociale şi să accepte aceste diferenţe ca pe ceva firesc ce ne îmbogăţeşte pe noi, ca cetăţeni ai Europei, din punct de vedere spiritual şi cultural, şi, de ce nu, uman.
Pe parcursul întâlnirii de proiect sunt programate activităţi multiple, prezentări ale elementelor bizantine din arhitectura românească, cu ilustrare a acestora. Astfel, joi, 20 noiembrie, a avut loc prezentarea cu tema „Ţările Române şi moştenirea Artei bizantine“ (coordonator prof. Daniela Livadaru), iar la sfârşitul săptămânii trecute, participanţii au vizitat mănăstirile din nordul Moldovei şi alte monumente din Iaşi. Vineri, 21 noiembrie, a avut loc un concert de muzică bizantină realizat de corul şcolii, în parteneriat cu Biserica Bărboi din Iaşi, activitate coordonată de prof. Cristina Pasat şi prof. Daniela Livadaru. Aseară, s-a organizat, cu ajutorul lucrărilor elevilor claselor a IX-a şi a X-a, la liceul ieşean, şi o expoziţie menită să exemplifice trăsături bizantine. Aceste parteneriat se desfăşoară între: Grupul Şcolar „Virgil Madgearu“ din Iaşi, Liceo Superiore Statale „Stenio“ - Termini Imerese din Italia şi Fevzi Cakmak High School din Adyiaman - Turcia. (coordonator de proiect prof. Mihaela ŢurcĂnaŞu)